Gå till innehåll
onsdag 23 juli 2025
pelob22

VP MD7A expansionskärlet ihoptryckt

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo penta MD7A som jäklas lite. Den är sötvattenkyld.

Den sitter i en Beason 31 som Jag precis köpt.

Här är hela storyn

Vid jungfrufärden larmade motor om temp redan efter 5 minuter. När jag tittade på expansionskärlet så var det tomt. Lät den svalna och fyllde på kylarvätska pch den pep inte mer... På 7 minuter iaf.sen larma de  för oljetryck pch det visade sig vara för mycket olja. Sen har den funkat. När jag kört några minuter så  varnar den för temp men om jag drar ner farten så slutar det och sen kan jag köra flera timmar utan problem. 

(Jag fick rådet att kolla så att inte kylvätskefiltret eller värmeväxlaren hade satt igen sig så jag plockade bort dem men det var inget fel på dem.

Idag blev det så. Hård motvind men jag höll bara ett par knop o sen pep den. Jag kollade expansionskärlet som var tomt. Drev in till närmaste hamn och körde sista biten. När jag kollade expansionskärlet igen så fanns det vatten till minimumnivån.

Jag noterade också att kärlet var helt ihoptryckt som När man häller vatten ur en flaska utan att luft kommer in.

Nu till mina frågor.

1. Det känns som att trycklocket inte släppt in luft. Går det att köpa ett liknande trycklock på Biltema etc. om storleken stämmer? 

2. Kan man byta hela expansionskärlet mot ett annat som inte är Volvo Penta? Jag tänker att der borde funka om kärlen har samma storlek

3. När jag tittade första gången var det helt tomt i kärlet men när jag senare kört 5-7 minuter så fanns det vatten i kärlet igen men lite för lite. Vart tog allt vatten vägen??

4. Säljaren har inte bytt impeller på några år

Kan det vara den som är trasig?

Tacksam för snabba svar då jag sitter inblåst o fast i en hamn långt hemifrån 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylvätskan tar ju vägen någonstans. Antingen ut med avgaserna via någon läcka eller så hamnar vätskan i cylindrarna pga trasig topplockspackning/spräckt topplock eller motorblock och förångas.

Kommer det något kylvatten ur avgasröret? 

Färgen på avgasröken ger ledtrådar. Oavsett behöver motorn reparation på en nivå som troligtvis inte går att åstadkomma ute på sjön. 

Du får linka hem bäst det går och ha rejält med sötvatten med på resan för att kunna fylla på exp.kärlet. 

Redigerad av Till_havs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...