Gå till innehåll
lördag 22 november 2025
SnabbSomVinden

Byte av lewmar LP60 däckslucka tätningslist

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en däckslucka av typ Lewmar Low Profile stl 60, den läckte lite så tänkte byta tätningslist.

Demonteringen gick hur bra som helst, inget våld eller tvång. Däremot är det helt omöjligt att montera ihop den igen. 

Problemet är att aluminiumprofilerna som omsluter tätningslisten inte vill gå ihop. Har provat att smörja in listen med fett och använt spännband för att försiktigt tvinga ihop den. Inget verkar funka, är ett gap på ca 5 mm som inte går att stänga. Listen verkar inte heller vara klämd.

Har varit i kontakt med Lewmar och de hävdar att det bara är att trycka ihop den och i värsta fall att mycket lätt slå profilerna med en hammare.

Själv tycker jag att profilen ser lite böjd ut men Lewmar kommenterade inte på det...

Ingen annan på marian eller närliggande båtmek verkar ha någon lösning...

Vad ska man göra?

Har inte direkt lust att köpa en ny lucka för ca 10 tkr när det egentligen inte är något fel på luckan. 

Alla reservdelar verkar gå att köpa förutom aluminiumprofilerna?

Artikelnummer:

Fönster/Plastskivan: 35960532

Tätningslist: 360872999

Uppskattar all hjälp man kan få :)

EDIT:

Verkar inte gå att ladda upp fler än en bild, "max 9MB" trots att bilderna är mindre. 

Bilderna är inte samma, trycker man på de så ändras de...

Helbild

Närbild

Redigerad av SnabbSomVinden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan eller snarlik lucka, som tätades på ett annat sätt, utan demontering, men nu har du redan haft i sär grejerna så…

Med ett ordentligt spännband, eller snarare en lastspännare, kan du ju bara få i hop aluminiumprofilerna kant i kant medan bandet är spänt. När du släpper igen blir det ändå en glipa.

Jag skulle tro att du måsta ta ut glaset och ”överspänna” litet… men då blir det ju svårt att få i glaset i ramen igen…

Men om du inte testat med en lastspännare istället för spännband tycker jag att du skall göra det, ja medan glaset sitter i, men det kanske är en lastspännare du använt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, menade lastspännband/lastspännare. Glaset började kröka så lossade på banden. Har provat med lastspännbanden i båda riktningar men gav inte mycket. Kunde få ihop de någon extra mm men inte mer. 

Lewmar har en guide på YouTube som jag följt, som vanligt är det busenkelt när tillverkaren demar prylarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev SnabbSomVinden:

Oj, menade lastspännband/lastspännare. Glaset började kröka så lossade på banden. Har provat med lastspännbanden i båda riktningar men gav inte mycket. Kunde få ihop de någon extra mm men inte mer. 

Lewmar har en guide på YouTube som jag följt, som vanligt är det busenkelt när tillverkaren demar prylarna.

Ok, om du smörjer in listen och spåret i ramen med såpvatten, kanske det går att få ihop?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smörjde redan in gummilisten rejält med smörjfett. Blev enklare att trycka ihop den men blev tvärstopp precis som innan när det var ca 5mm kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev SnabbSomVinden:

Smörjde redan in gummilisten rejält med smörjfett. Blev enklare att trycka ihop den men blev tvärstopp precis som innan när det var ca 5mm kvar.

Om du tar ur glaset och gummilisten och då försöker montera ihop ramen, hur blir det då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...