Broccan 0 Postad söndag kl 15:52 Hejsan jag undrar vad det är för årsmodell på motorn? sen vart kan ja köpa en laddspole för att få ström för den ja har är trasig då det bara kommer ac 2.9volt från den när ja mäter på grön kabel som går upp till svänghjulet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 159 Postad söndag kl 16:34 Hej Kolla på typskylten en gång till, nere i något av hörnen står en versal bokstav instämplad, det är den som avgör tillverkningsår. Är din motor märkt 40C 6E9 311847 ? Har motorn två förgasare? När du mätte belysningsspolen/laddningsspolen, mätte du då före eller efter likriktaren? Är det inte två gröna kablar? Var motorn igång eller drog du bara i startsnöret? Det är vanligare att likriktaren går sönder än belysningsspolen och den klarar inte att motorn startas utan batteri utan måste kopplas från belysningsspolen i så fall. Belysningsspole: 90349M Likriktare: 84329M nummerändrad till 8M0060278 Likriktare. Två gröna in, en röd ut och en svart jord. Har du ingen likriktare kan du inte ladda batteri för då blir det som en cykeldynamo och växelström. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Broccan 0 Postad söndag kl 17:44 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Hej Kolla på typskylten en gång till, nere i något av hörnen står en versal bokstav instämplad, det är den som avgör tillverkningsår. Är din motor märkt 40C 6E9 311847 ? Har motorn två förgasare? När du mätte belysningsspolen/laddningsspolen, mätte du då före eller efter likriktaren? Är det inte två gröna kablar? Var motorn igång eller drog du bara i startsnöret? Det är vanligare att likriktaren går sönder än belysningsspolen och den klarar inte att motorn startas utan batteri utan måste kopplas från belysningsspolen i så fall. Belysningsspole: 90349M Likriktare: 84329M nummerändrad till 8M0060278 Likriktare. Två gröna in, en röd ut och en svart jord. Har du ingen likriktare kan du inte ladda batteri för då blir det som en cykeldynamo och växelström. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Broccan 0 Postad söndag kl 18:04 Hejsan e9 är det enda som syns då det har oxiderat där den är fäst på motorn. Mariner 40ml e9 L 311847 Ja det är dubbla förgasare. jag mätte på den kabeln som kommer från svänghjulet 1 grön som går in i en liten svart kloss som är likriktaren . Och ut från den går 1 röd kabel och 1 grön kabel som gick in bakom ett svart lock. ja det är 2 gröna kablar men det är bara en som går upp till laddspolen. klart den va igång. okej jag har ju likriktare men såg ingen svart kabel på den men tar man bort den så är den relativt ren på baksidan samt på motorn där den sitter tänkte om den jordar igenom godset på likriktaren. så heter den DE4204 2928h1 stanley mvh Broccan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 159 Postad söndag kl 19:32 Två gröna ut från tändningsplattan under svänghjulet, kopplas ihop med två gröna på likriktaren. Dessa inringat med rött skall alltså kopplas ihop. Därefter kan du mäta vad du får för spänning efter likriktaren men röd och svart kabel måste vara anslutna till batteriet. Röd till pluspol och svart till minuspol. Är inte likriktaren ansluten till batteriet går den sönder. Har du bara en grön som går upp till belysningsspolen så är det väl någon "hemmaelektriker" som varit framme och kluddat till det. Hittar du ingen versal bokstav (t.ex. N) i nedre hörnet på typskylten går det inte att fastställa tillverkningsår men troligen rör det sig om 1984 till 1986. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Broccan 0 Postad 20 timmar sedan Hejsan har kikat lite och det stämmer det är 2 gröna 1 röd 1 svart så enkelt nu vart mäter ja om ja får ut ac ström ur laddregulatorn ? är det på en grön sen jord och får ja inget resultat på den så gör ja samma med den andra gröna? och så svart är jord och röd är plus på batteri. Hur mycket ac ström ska det komma från laddspolen när motorn är igång? Och sen mäter ja likriktaren och där ska det väl komma ut 13v? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 159 Postad 18 timmar sedan (redigerade) Har inga exakta mätvärden gällande spänning och ampere men något sånt här: 1: a gröna till jord= Växelström, allt från 2–3 Volt upp till 6–7 Volt beroende på varvtal 2:a gröna till jord= Samma som ovan. De gröna kablarna är som en cykeldynamo, spänningen varierar med varvtalet. Röd från likriktare till batteri pluspol Svart från likriktare till batteri minuspol Mät batterispänning med motorn avstängd Mät sedan batterispänning med motorn igång Om du får t.ex. 11,8 V med motorn avstängd och sedan t.ex. 12,5–13 V med motorn igång, då laddar generatorn. Generatorn är inte kraftig, tror den ger max 3–4 A, vilket du kan mäta om du har amperemätare på din multimeter. Starta INTE motorn utan att likriktarens kablar är anslutna till batteriet. //Pär Redigerad 18 timmar sedan av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Broccan 0 Postad 16 timmar sedan Okej då provar ja det i morgon tackar . Hör av mig om värdena🙏😁 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser