HansWidell82 1 Postad fredag kl 06:05 Hej Skulle byta huvudströmbrytare på min båt igår. Innan jag monterade den rätt vill jag pröva att det funkade varvid jag monterade den löst. Tyvärr vad olyckan framme och jag tappade den på minuspolen, och nu kan jag inte starta den. All elektronik fungerar, tillten till motorn, startsignalen när man vrider nyckeln ett klick. Är det någon som kan veta vart säkringen sitter eller om det blivit något annat fel? mvh Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 154 Postad fredag kl 07:06 Hej Ja då har du lärt dig något som du inte gör om😏 Säkringarna sitter i en säkringsdosa där alla elanslutningar sitter under startmotorn, titta i din instruktionsbok. Där finns bl.a. en 60A huvudsäkring samt andra säkringar. Förhoppningsvis är det bara en säkring som gått men startar den inte efter säkringsbyte bör du nog kontakta en aukt. Suzuki verkstad. Har du ingen instruktionsbok så kommer en Engelsk version här: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://s6ca5bb3203b5f73d.jimcontent.com/download/version/1660989988/module/12580221226/name/Suzuki%20Outboard%20DF100-115-140%20Owner%27s%20Manual.pdf&ved=2ahUKEwiy7pz568WOAxV8JxAIHSFZO7YQFnoECCMQAQ&usg=AOvVaw19EhtdUdry42ea8RqwtYtq Kan du inte öppna länken, googla på Suzuki DF140 manual eller kontakta din närmsta återförsäljare. Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 915 Postad fredag kl 14:31 Du har alltså ordnat med en riktigt ordentlig kortslutning!? Hur länge varade den? Två tänkbara fel. 1 du har tömt batteriet på en stor del energi, sådana saker som drar litet ström fungerar, men när du skall dra igång startmotorn räcker inte batteriets energi till. 2 någon kabel som är till startmotorns solenoid eller motsvarande har brunnit av, eller lossnat, kanske den skall anslutas till ”huvudströmbryaten” (=batterifrånskiljaren) och bara blivit bortglömd. Vad är det som säger klick? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HansWidell82 1 Postad fredag kl 16:21 Problemet är löst. Efter flera timmars felsökning var det en säkring som var eftermonterad efter batteriet. dock var det så dumt placerat så det var inte lätt att hitta. men tack för hjälpen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser