Gå till innehåll
tisdag 22 juli 2025
SMlopning

Rök ur skvallerrör på mercury 10hk, kylproblem?

Rekommendera Poster

Hej. 

Införskaffade en 10hk mercury 2005 i vintras 2-takt. Då impeller inte var bytt på några år så gjorde jag det direkt inklusive alla packningar. 

Har nu varit ute ett par turer med den och konstaterat att skvallerstrålen enbart existerar vid tomgång, annars är den ojämn eller icke existerande och istället kommer rök från röret (vattenånga eller mer troligt avgaser då de luktar). Har läst att så kan det vara men till saken hör att motorn dör när man kört på 70% eller högre efter ett tag, som om den blir för varm. Men startar dock direkt efter, men då kommer det extremt mycket avgaser eller ånga från röret, nästan som den skulle blivit kvävd av alla avgaser. 

Har skruvat isär och såg inget konstigt samt kokat termostaten som verkar funka samt bättrat med flytande packning mellan impeller och avgas vid drevet men problemet kvarstår. 

Har det med varandra att göra eller dör motorn av andra anledningar (den är väldigt varm)? Och vad är nästa steg? 

Tack på förhand! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kan du ta en bild på typskylten, det finns flera olika utföranden av 10 hk och att det är tillverkningsår 2005 spelar mindre roll.

Det är serienummer som gäller för Mercury.

 

Har du den gamla impellern kvar ta gärna en bild på den också.

 

Hoppas att du inte "kokat" termostaten, utan bara värmt upp den till rätt öppningstemperatur vilket står instämplat på termostaten. Står det t.ex. 143 så är det 143 Farenheit som blir 61 C.

Kokar (100 C) man en termostat är det stor risk att den går sönder.

 

All form av flytande packning, silikon, klister mm. skall endast användas där tillverkaren anger att det skall användas. 

 

Återkom med bilder på typskylt och impeller om du har den kvar.

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. bifogar bild på skylten. Jag köpte detta set: https://www.amazon.se/GHmarine-Mercury-Mariner-vattenpump-46-42089A5/dp/B07TYTT2DH?pd_rd_w=LR6UY&content-id=amzn1.sym.cbeb5320-8473-4517-a7d5-f91f67211609&pf_rd_p=cbeb5320-8473-4517-a7d5-f91f67211609&pf_rd_r=GR747K6W8XVW9VWK6KWF&pd_rd_wg=AmvcJ&pd_rd_r=e282eb9f-2d71-4623-8ca3-95f1f2e47f5e&pd_rd_i=B07TYTT2DH&psc=1&ref_=pd_bap_m_grid_dv_rp_0_17_t

Har tyvärr inte kvar gamla impellern men den var likadan som den nya. 

Det stämmer, jag har bara värmt upp termostaten och den öppnade vid angiven temperatur enligt märkning, var nog en bit över temperaturen men inte i kokgrader då jag först inte såg att den öppnade. 

 

Såg en youtube film vid bytet och la packning på samma ställe som de rekommenderade, på samma ställe som på den större 90hk som jag har så kändes rimligt. 

 

Kan försöka ladda upp ett kortare videoklipp  inom någon dag hur den beter sig efter att den dött och återstartas. 

PXL_20250715_160421615~2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi börjar med reparationssatsen så är det inte originaldelar utan en Kina kopia.

Sen kan jag förstå varför du köpte hela satsen när endast är ca 10 kr dyrare än original impeller.

Hur mycket av delarna använde du i satsen?

Det är viktigt att man använder nylonbrickorna (röd pil) och dessa skall sitta på varsin sida av impellern på drivaxeln.

90946433_Skrmavbild2025-07-16kl_07_55_54.png.f55a2b86e610fa19977cfd22ae69fe51.png

Impellern (oiriginal) är i stort sett "idiotsäker" och håller i många år vid normal användning. Det var ytterst sällan man behövde byta den. Det var bara några yrkesfiskare som körde på grunt vatten med mycket slam/sand i vattnet där man behövde byta vart annat år.

Detta är en volympump med ganska låg friktion mellan impeller och vattenpumphus.

 

Tyvärr kan det vara toleransavvikelser på icke original reservdelar och speciellt om det är Kina tillverkade delar.

 

Nylonbrickorna syns bättre i en reservdelskatalog för äldre versioner av denna motor, (31) på bilden är nylonbrickorna och drivkilen.

828890453_Skrmavbild2025-07-16kl_08_00_19.png.97dd676b22601d52ae267c30dcda93b8.png

 

 

(10) på bilden är vattenintaget och är en sil tillverkad i svart plast och sitter på undersidan av antiventilationsplattan med en skruv. Det händer att denna sil är igensatt av alger (inte sjögräs) och annat skräp av finare fraktion som fastnar mellan hålen i silen och stryper vattenflödet till vattenpumpen, vilket då visar sig som dålig skvallerstråle.

 

Termostaten i din motor är 120 F (49 C).

 

Du beskriver det som avgaser ur hålet för skvallerstrålen vilket jag tycker är mycket märkligt, ska inte komma några avgaser där och gör det så kan plattan (18) vara trasig på något sätt men det låter som sagt märkligt.

1133750154_Skrmavbild2025-07-16kl_08_12_33.png.a325f41f4477bd7adb550d33ed3323a4.png

 

Gör så här till att börja med:

  1. Kolla intagssilen så den inte är igensatt av intorkat slam, alger eller annat mög.
  2. Demontera termostaten och kolla hur flödet blir men kör inte utan termostat, bara en liten testrunda. Låt motorn gå på tomgång och håll koll på flödet i skvallerhålet, skall vara en jämn stråle
  3. Tänk efter om du kan komma på något som krånglade vid bytet av impellern eller vid montering av växelhuset på motorn samt vilka delar du använde.

Återkom när du kollat ovanstående.

 

Beskriv var du använde flytande packning.

Detta är ett j...a gissel som ofta bara ställer till problem än löser problem, ursäkta att jag låter hård men det borde vara förbjudet att både sälja och använda🤨

 

Har haft kunder som fyllt en hel förgasare med packningssilikon och det tog lång tid att få bort.

 

Beskriv så gott du kan hur motorn beter sig när den stannar.

Kolla även färgen på tändstiften.

 

Länk till reservdelskatalog öppen för allmänheten:

https://www.marineengine.com/parts/mercury-outboard-parts/10-viking/0p325500-up-bel

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

 

Tack för utförliga och långa svar Pär. 

Jag har nu varit ute på en testrunda, skulle inte säga att det är någon skillnad på körningen med eller utan termostaten. Strålen är konstant vid tomgång men försvinner typ helt vid högt varvtal och droppar vid mellan varvtal. 

 

Till min förvåning så stannade aldrig motorn idag under färd, däremot upplevde jag den möjligtvis lite svagare än tidigare men kan vara att vi var lite tyngre lastade och inbillning. Men i övrigt uppförde den sig som tidigare, väldigt mycket rök vid körning och särskilt när man släpper av gasen. Bifogar video på exempel. 

 

Jag använde i princip alla delar när jag bytte, det var nog bara de gula brickorna som inte användes, definitivt bytt nylonbrickorna. Jämförde halvnoga mot gamla impellern och tyckte de såg samma ut men kan absolut vara någon skillnad. 

 

Intagassilen såg ren och fin ut men ska granska den noggrannare när jag fått upp motorn på land. 

 

Packningen har jag lagt i bakkant på reservdel 27 eller 28 för att täta mot avgas kanalerna (tolkade jag det som utifrån Youtube filmerna). Detta är exakt samma ställe som jag lagt packning på min 90hk så tyckte som sagt det kändes rimligt men är kanske helt fel!?

 

Har inte sneglar på tändstiften ännu men dog som sagt inte idag men samtidigt känns det som att något inte är helt hundra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart har motorn kylvattenbrist så någonstans är det felmonterat, fel på delar eller något som gör att kylvatten inte kan ta sig till eller från vattenpumpen och vidare upp till motorn.

 

Denna motor har som jag tidigare nämnt ett näst intill "idiotsäkert" kylsystem som det inte har varit några problem med under de år motorn tillverkades (1986–2006). Det enda jag känner till är att de någon gång 1988–1989 ändrades "baffelplåten" (nr 18 på reservdelsbild 2090). Då de tidiga modellerna hade pulserande skvallerstråle och det kom bara lite kylvatten när termostaten var stängd och när termostaten öppnade kom det en rejäl stråle. Det tillkom ett litet bypasshål i den nya "baffelplåten" så att skvallerstrålen fick mer jämnt flöde. 

Påminner lite om ditt problem fast du har betydligt sämre flöde och kylvattnet kommer inte fram till motorn som det skall.

 

På föregångaren Mercury 7.5 och 9.8 satt en plastbussning uppe i adapterplattan där kylvattenröret anslöt till motorn och när dessa motorer gått varma p.g.a. dålig impeller kunde det hända att denna plastbussning smälte lite och hålet krympte så kylvattenflödet ströps. Gav upphov till samma fenomen som du har på din motor.

 

Denna plastbussning finns inte på dessa motorer utan är endast en gummibussning men kan ju ha hänt något med den om hela kylvattenröret lossnat då du bytte vattenpump.

 

Det enda råd jag kan ge dig är att du får demontera växelhuset igen och kontrollera hur delarna monterats och att allt sitter som det skall, vilket kan vara svårt att se om man inte är van vid denna motor. Du får helt enkelt följa vattnets väg i kylsystemet som börjar i intaget och slutar uppe i motorn och se om du hittar något.

 

Se om du hittar en verkstadshandbok för nedladdning, sök efter "Mercury 6–15 hp workshop manual". Kostar några kronor att ladda ner men oumbärlig om du skall skruva själv. Alternativet är ju att köra till en auktoriserad Mercury verkstad och lämna in för reparation.

 

Jag har bifogat en länk i ett tidigare svar till en öppen reservdelskatalog med sprängskisser så du kan se hur det sitter ihop.

Kolla in sidorna:

  • Gear Housing (Driveshaft)
  • Driveshaft Housing
  • Cylinder Block & Covers

På dessa sidor har du hela kylsystemet, bit för bit.

Ett tips: Låt bli flytande packning, silikon och annat som inte skall vara där!

Följ anvisningarna i verkstadshandboken hur det skall monteras, verkstadshandböcker finns ju till av en anledning.

 

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...