berkan 4 Postad 12 Juli Hej alla kunniga vår motor gick kanonbra under premiären i år, men nu får vi den inte att gå på tomgång helt plötsligt och angöring vid bryggan blir omöjligt eftersom den bara går på ca 1500/rpm vi har bytt stift, filter, slang och tank utan någon skillnad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 168 Postad 12 Juli Hej Börja med att rengöra förgasarna. Demontera insugningsljuddämparen. Demontera länkstaget mellan förgasarna (rör inga skruvar om du har det tredelade) och demontera staget till oljepumpen Demontera dom från motorn och lägg dom i ordning eller märk upp 1, 2 och 3. Plocka isär var och en, blanda inte ihop några delar. När de är isärplockade, spraya med bromsrengöringsspray i alla munstycken och alla kanaler. Blås rent med tryckluft (max 4 bar) och rengör en gång till vid behov med bromsrengöring. Går någon av packningarna sönder, köp nya. Använd INTE någon form av packningsklister eller silikon! Behöver du nya packningar, kontakta din närmsta Mercury återförsäljare/serviceverkstad. Ta en bild av motorns typskylt så man kan läsa serienumret, annars kan det bli svårt att få rätt delar. Montera ihop var och en exakt som delarna satt. Lågfartblandningsskruven skruvar du in i lätt bottenläge, backa sedan 1 1/2 varv. Där skall motorn starta, efterjustera vid behov tills motorn går rent. Kör på 98 oktan i fortsättningen om du inte redan gör det. I oljetanken skall det helst vara Quicksilver Premium 2-stroke oil TC W 3. Använder du 2-taktsolja av annat fabrikat skall den vara märkt TC W 3. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
berkan 4 Postad 12 Juli Hej Tack för snabbt svar, vi har gjort allt detta utan någon som helst förändring! Vi är dock lite tveksamma till vad som är lågfartsblandningsskruven! vi har provat justera alla 3 förgasares ventiler också det utan förändring! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 168 Postad 12 Juli (redigerade) Går den inte under 1500 r/min? Vad köpte du för tändstift? Fullständig beteckning Går den på alla cylindrar? Tvekan vid acceleration? Justera om lågfartsskruvarna igen. Lätt botten läge och sedan skruva ut 1 1/2 varv. Finjustera tills motorn går jämnt, samtliga skruvar skall justeras lika. Hade du demonterat plattan överst på förgasarna (sitter med 2 skruvar)? Där under finns några hål som är lågfartsystemet samt justerskruven som kommer in från sidan. Får bränsle från flottörhset gemon ett smalt mässingsrör. Här måste vara helt rent för att lågfartsystemet skall fungera. Rullen på mittre förgasaren får inte ligga emot kamskivan när motrn går på tomgång. Om du inte får ordning på tomgång/lågfart beskriv hur motorn beter sig och filma gärna med ljud så man hör. Köp inga delar på måfå, det blir bara onödiga kostnader. //Pär PS. Ta en bild på typskylten Redigerad 12 Juli av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
berkan 4 Postad 13 Juli Hej igen Vi har kollat allt vi hittar under kåpan och den går bra över 1500rpm! Vet ni någon som kan dessa motorer i Uppsala eller med 100 km radie? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser