Mrplotter 0 Postad 11 Juli Hej, Jag är novis vad gäller segling generellt och undrar hur man optimalt skotar focken/genua. Särskilt i bidevind och halvvind. Vart ska man ha trimmer och hur mkt ska man skota in för optimal buk? Och vart ska buken med fördel vara? Är det någonsin rätt att skota lite på lovart sida? Hur mycket ska man ta hänsyn till tell tallesen? Jag uppskattar ALLA tips och råd. mvh/ besättning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 296 Postad 11 Juli 3 minuter sedan skrev Mrplotter: Vart ska man ha trimmer och hur mkt ska man skota in för optimal buk? Och vart ska buken med fördel vara? Är det någonsin rätt att skota lite på lovart sida? Hur mycket ska man ta hänsyn till tell tallesen? Vart ska man ha trimmer och hur mkt ska man skota in för optimal buk? Du anpassar skoten och skotpunkten och därmed seglens form efter vindstyrka och vindriktning. Vill du minska krängningen (t ex vid hård vind) kan du spilla vind i toppen, då flyttar du skotpunken akterut. Vill du segla mer över hela seglet flyttar du skotpunkten förut. Och vart ska buken med fördel vara? Buken är insydd i seglet och man brukar vilja ha den 1/3 från förlik. Är det någonsin rätt att skota lite på lovart sida? Nej. Eller… om du seglar undanvind och saxar seglen kan du skota förseglet på lovart sida. Eller om du vill dreja bi, dvs ligga still i vindögat. Hur mycket ska man ta hänsyn till tell tallesen? Väldigt mycket. De visar hur vinden rör sig över seglet. Om du seglar undanvind funkar de dock inte. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mrplotter 0 Postad 11 Juli 21 minuter sedan skrev Peter_K: Vart ska man ha trimmer och hur mkt ska man skota in för optimal buk? Du anpassar skoten och skotpunkten och därmed seglens form efter vindstyrka och vindriktning. Vill du minska krängningen (t ex vid hård vind) kan du spilla vind i toppen, då flyttar du skotpunken akterut. Vill du segla mer över hela seglet flyttar du skotpunkten förut. Och vart ska buken med fördel vara? Buken är insydd i seglet och man brukar vilja ha den 1/3 från förlik. Är det någonsin rätt att skota lite på lovart sida? Nej. Eller… om du seglar undanvind och saxar seglen kan du skota förseglet på lovart sida. Eller om du vill dreja bi, dvs ligga still i vindögat. Hur mycket ska man ta hänsyn till tell tallesen? Väldigt mycket. De visar hur vinden rör sig över seglet. Om du seglar undanvind funkar de dock inte. Tack så jättemycket för utförligt och berikande svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormfocken 66 Postad fredag kl 22:32 2025-07-11 vid 21:19 skrev Mrplotter: undrar hur man optimalt skotar focken/genua. Särskilt i bidevind och halvvind. I halvvind brukar jag ha fock eller genuan väldigt löst skotad, så att delar av seglet pekar nästan 90 grader ut från båten. Detsamma gäller storseglet. Men jag brukar skota förseglet rätt först och sedan storseglet. Båten ska då inte kränga utan energin ska riktas till framåtdrivande kraft, inte trycka båten åt sidan. Sist jag seglade halvvind en halvlång sträcka hade vi skotpunkten långt akterut så vi fick en bra twist i toppen, dvs typ 90 grader rätt ut från båtens längdriktning. Seglade om en annan båt som vi såg hade seglen för hårt skotade. De hade kanske en knop medan vi fick ut tre knop av de svaga vindarna. De såg hur vi hade seglen och ändrade och då låg vi lika snabbt ett tag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser