Floki23 0 Postad måndag kl 19:55 Hej! Jag vill fråga vilken utbildning eller krävs behöver man för att segla från Sverige till Karibien?? Jag har Förarintyg och kustskepparintyg kort och planerar att gå till Kanal intyg kurs men jag undrar om det är tillräcklig för att visa min utbildning till polis eller andra statlig myndighet i Karibien. Måste jag utbilda mig till Utsjöskepparintyg? Jag har också utbildning i Spanien för att seglar lång distans. Jag känner en youtuber i Karibien som har seglat 4 års där och förra månad var första gång att statlig myndighet fråga för utbildning. Tack för help Marcos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 641 Postad tisdag kl 07:46 Min gissning, som baseras en del på hörsägen, är att du inte behöver någon formell utbildning alls på de flesta platser i Karibien, men kolla med Oceanseglingsklubben eller Jordenruntseglarklubben. Däremot måste du ha ett antal intyg för att komma igenom Europa lite beroende på båtstorlek och vilken väg du går. ICC – International Certificate of Competence (Det kan man nog få via NFB om man har kustskepparintyg.) SRC-certifikat Kanalintyg Tidvatten- och strömnavigation är bra att ha koll på, men inget krav tror jag. Sedan krävs det bevis att moms är betald för båten, att du äger båten, kanske båtens flaggstat, mm. Man kan registrera båten i Fartygsregistret eller skaffa ett Internationellt Fritidsbåtscertifikat (IPC) från SXK för att lösa något av detta, men momsen måste du lösa med tex. ett köpekontrakt där det framgår att moms är betald. Givervis krävs försäkring, minst ansvarsförsäkring. Jag rekommenderar verkligen att du kontaktar Oceanseglingsklubben eller Jordenruntseglarklubben och går med i någon av deras grupper som förbereder sig för samma äventyr som du. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser