CarlErik 0 Postad 7 Juli Hej - jag har en gammal Pentamotor i min motorjulle. När jag lägger i växel framåt så tar det några sekunder innan den "tar". Så driver den ordentligt i någon minut - men sen slutar den nästan driva under någon minut. Har ny olja - SAE 10-30 Gammaldags mineralolja, som jag tror det skall vara i ett backslag från 1981. Vad mer kan jag kolla och ändra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 117 Postad tisdag kl 07:21 Hej För det första råkade du nog slinta lite när du skrev, backslaget heter MS2. Rekommenderad olja är 15W/40 av mineraltyp, d.v.s. samma som i motorn, skall nog även gå med 10W/30 men det kan finnas vissa tillsatser i 10W/30 om den är av s.k. UNIVERSAL TYP som man använder i vissa växellådor på traktorer där den även fungerar som hydraulolja som gör att konkopplingen slirar lite. Dessa universaloljor brukar kallas STOU (Super Tractor Oil Universal). Kolla vad det står på din flaska/dunk och skriv ner hela beteckningen på oljan så kan jag kolla. På vissa traktorer med 4-hjulsdrift och LS-diff måste man använda en tillsats i denna olja som gör att det greppar. Sedan finns det flera utföranden av MS2 backslaget där vissa skall ha 75W/90 olja istället men är det original backslag så är det nog ett helt vanligt MS2. Kolla även ditt reglage, reglagekablar och infästningar för reglagekablarna så att inget är slitet, glappar eller sitter löst vilket kan innebära en viss fördröjning innan konkopplingen greppar. Är det likadant när du lägger i back? Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarlErik 0 Postad tisdag kl 07:38 Tack för kloka kunniga kommentarer. Jag bytte olja en gång till - men hade ingen ny utan tog 10-30. Köpte på Biltema - har tyvärr slängt flaskan. Nu fungerar backen perfekt. Och det är fortfarande fördröjning när jag lägger i växeln framåt - men om jag sen drar upp varvtalet så greppar växeln och jag har stått och kört mot bryggan en ordentlig stund utan att det börjar "släppa". Jag köper en dunk 15-40 när jag lämnar ön nästa gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 117 Postad tisdag kl 07:49 Hur såg oljan ut? Var den ren och klar? Inga missfärgningar eller metallspån? Kolla för säkerhetsskull relagekabelns anslutning så du inte behöver justera något. Du kan ju prova att koppla loss reglagekabeln och lägga i fram för hand och se om det greppar direkt. Kanske en ytterst liten finjustering som behövs för den där lilla sista biten innan det griper tag. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 117 Postad tisdag kl 08:04 Lite OT: BILTEMA har haft en "Universal" 10W/30 som fanns i silverfärgade dunkar/flaskor om det var den du använde. Har nog utgått... BILTEMA har tyvärr helt urusel information på sin hemsida om oljor, finns t.ex. inget TDS (tekniskt datablad) online vilket är ett måste för att kolla om en olja går att använda eller ej. Om man påpekar detta för BILTEMA centralt är det ungefär som att hälla vatten på en gås... BILTEMAs centrala kundtjänst är under all kritik och lägger allt ansvar på varuhusen men det är ju BILTEMA centralt som bestämmer sortiment och vilken information som skall finnas på hemsidan. Personalen i informationsdisken i mitt lokala BILTEMA varuhus är mycket kunniga och hjälpsamma, kollar alltid och tar reda på fakta om det behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarlErik 0 Postad tisdag kl 08:26 Oljan som jag sög ut var svart. Men jag såg inga metallspån. Det krävdes ett par byten för att få bort svärtan. Oljan köpte jag nyligen på Biltema och jag hittade flaskan. På specifikationer står ACEA A3/B3, A3B4, API SL/CF. Det är inte själva reglaget - jag kan stoppa ner handen i motorlådan och vrida direkt. Det är en gammal motorjulle (byggd 1950) som jag har vid bryggan och tuffar ikring med någon gång ibland - måste erkänna att backslagsolja är något jag inte haft någon koll på. Det satt en marindiesel i från början. När den var slut, cirka 1980, bytte man till en Albin O21(?). Men man tyckte den lät så trist så man bytte snart till denna MD7B. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarlErik 0 Postad tisdag kl 11:17 Det är denna olja som jag hällt i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 117 Postad tisdag kl 11:57 Den verkar inte vara "Universal" (STOU eller UTTO), har utgått ur BILTEMAS sortiment. Stod inte så mycket i en gammal katalog jag hittade i mina samlingar. Egentligen skall du ner på API klassning CD eller lägre, moderna oljor är ofta semisyntetiska och innehåller mycket tillsatser och annat mög som inte är så lämpligt i ett backslag. BILTEMAs mineral 15W/40 är klassad API CH-4 och kan vara lämplig men hittar du en som har lägre klassning så välj hellre den i varje fall till backslaget. Det finns ju fler än BILTEMA som säljer oljor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarlErik 0 Postad tisdag kl 12:23 Stort Tack för kunniga råd! Nu har jag beställt från Moory ett par liter: Diesel Engine Oil 15W-40, för dieselmotorer, ACEA A3/B3/A3/B4/E7 & API C1-4/CF/CF-4/CG-4/SL & Volvo VDS-3. När jag bytt så kommer rapport. Tills dess så får jag öka varvet för att det skall driva 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 117 Postad tisdag kl 12:42 Ja gör inte som Kurt Olsson, hälla socker i backslaget😆 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser