Dabje 0 Postad 3 Juli Hej, Är det någon i gruppen som vet vilken kabel man ska sätta strömbrytare på om man vill koppla ur kompressorn på en Volvo Penta KAD42? //David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 43 Postad 3 Juli 2 timmar sedan skrev Dabje: Hej, Är det någon i gruppen som vet vilken kabel man ska sätta strömbrytare på om man vill koppla ur kompressorn på en Volvo Penta KAD42? //David Hej Jag tog kabel S1 på varvtalsrelät och la den över ett vanligt relä (får plats i den svarta boxen), sedan styr jag relät med en knapp på instrumentpanelen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dabje 0 Postad 4 Juli 21 timmar sedan skrev Janne1: Hej Jag tog kabel S1 på varvtalsrelät och la den över ett vanligt relä (får plats i den svarta boxen), sedan styr jag relät med en knapp på instrumentpanelen Hej, Okej du blir den minus styrd. tack! Mvh David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
don_tomaaso 0 Postad måndag kl 12:06 2025-07-03 vid 13:03 skrev Janne1: Hej Jag tog kabel S1 på varvtalsrelät och la den över ett vanligt relä (får plats i den svarta boxen), sedan styr jag relät med en knapp på instrumentpanelen Jag har en sådan knapp på min KAD42:a, men ibland när jag trycker i den för att jag vill att kompressorn ska arbeta så händer det inte så mycket. Ska man lägga i den vid något specifikt varvtal eller så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 030 Postad måndag kl 20:32 (redigerade) Kompressorn kopplas in mellan 1700 - 2600 rpm, det är en varvtalsgivare och en svart liten box som styr det, så om du försöker att koppla in kompressorn vid andra varvtal händer det ingenting, ja beroende då på hur eller var den knappen är inkopplad i systemet. På bilden, boxen som styr kompressorn, det finns ett vred under den lilla pluppen, där man kan justera, men gör INTE det! Redigerad måndag kl 20:33 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 49 Postad tisdag kl 14:10 2025-08-18 vid 14:06 skrev don_tomaaso: Jag har en sådan knapp på min KAD42:a, men ibland när jag trycker i den för att jag vill att kompressorn ska arbeta så händer det inte så mycket. Ska man lägga i den vid något specifikt varvtal eller så? Är den urkopplad/knappen i "off" så kan man behöva starta om motorn för att kompressorn ska fungera igen. Så vill du köra med den slå till den sen starta motorn för att inga felkoder ska vara aktiva. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 030 Postad tisdag kl 14:13 2 minuter sedan skrev Vestergren: Är den urkopplad/knappen i "off" så kan man behöva starta om motorn för att kompressorn ska fungera igen. Så vill du köra med den slå till den sen starta motorn för att inga felkoder ska vara aktiva. Gäller inte mer KAD44 och senare motorer, dom som har styrelektronik? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 49 Postad onsdag kl 18:22 2025-08-19 vid 16:13 skrev Georg_Ohm: Gäller inte mer KAD44 och senare motorer, dom som har styrelektronik? Ah. Ja det är det har du nog rätt i👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 030 Postad 16 timmar sedan (redigerade) 2025-07-03 vid 10:08 skrev Dabje: Hej, Är det någon i gruppen som vet vilken kabel man ska sätta strömbrytare på om man vill koppla ur kompressorn på en Volvo Penta KAD42? //David 2025-08-18 vid 14:06 skrev don_tomaaso: Jag har en sådan knapp på min KAD42:a, men ibland när jag trycker i den för att jag vill att kompressorn ska arbeta så händer det inte så mycket. Ska man lägga i den vid något specifikt varvtal eller så? 19 timmar sedan skrev Vestergren: Ah. Ja det är det har du nog rätt i👍 Jag har sett några olika ”fulkopplingar” på en av kablarna till kompressorns magnetkoppling. En variant är att plusledningen är klippt mellan kopplingen och ”svarta boxen”, och varje kabel skarvad på olika fula sätt till en lååååång klen tvåledad kabel, i en båt jag besökte bar det en klen högtalarkabel, fram till båtens förarplats där det då sitter en ful och avvikande strömbrytare, som inte är av samma design som övriga strömbrytare på panelen. Sannolikt ger denna långa kabel, ja lång x 2 den skall ju tillbaka också, ett fint spänningsfall, jag vet inte hur mycket ström magnetkopplingen drar i dragögonblicket, men gissningsvis omkring 5A, sedan drar den mindre när den väl har dragit. Den andra varianten är mindre ful, då har man kopplat in sig i ”svarta boxen” uppe på motorn, här har ett enkelt standardrelä tryckts in, och det styr då spänningen till magnetkopplingen, vidare har då en pluskabel kopplats på reläts manöverspole fram till en strömbrytare på panelen, och en likadan på flybridge, ofta då likadana strömbrytare som redan finns i båten. Riktigt nice blir det då man kompletterar med en etsad och rättstavad skylt på svengelska ”kompressor on/off” och dessutom kompletterat med en kontrollampa… Eltekniskt smått avancerat då en kille kopplade dessa strömbrytare, på panelen inne i båten och på flybridge som en ”trappomkopplare” allts man kunde stänga av/ sätta på på två ställen oberoende av varandra, såldes en perfekt ”Citroënlösning, en suverän teknisk lösning på ett problem som inte existerar”… Hur har jag då löst detta i min båt…? Inte alls! Motorns konstruktör har ansett att min KAD43 skall ha kompressorhjälp inom vissa varvtal, så så får det bli, jag hör på motorljudet när kompressorn går igång, ja inte motorljudet utan det vinande kompressorljudet, med ett tydligt KLICK när magneten drar. Vid långsam gång inom fartbegränsade farleder gäller det då att hålla sig på ett varvtal innan kompressorn startar, det gör den vanligtvis vid omkring 5,5-6 knop…. Men då brukar ju Kármán protestera genom att anse att slalom är en trevligt sätt att färdas på. Men det är ett annat problem. Redigerad 16 timmar sedan av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 943 Postad 12 timmar sedan 3 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jag har sett några olika ”fulkopplingar” på en av kablarna till kompressorns magnetkoppling. En variant är att plusledningen är klippt mellan kopplingen och ”svarta boxen”, och varje kabel skarvad på olika fula sätt till en lååååång klen tvåledad kabel, i en båt jag besökte bar det en klen högtalarkabel, fram till båtens förarplats där det då sitter en ful och avvikande strömbrytare, som inte är av samma design som övriga strömbrytare på panelen. Sannolikt ger denna långa kabel, ja lång x 2 den skall ju tillbaka också, ett fint spänningsfall, jag vet inte hur mycket ström magnetkopplingen drar i dragögonblicket, men gissningsvis omkring 5A, sedan drar den mindre när den väl har dragit. Den andra varianten är mindre ful, då har man kopplat in sig i ”svarta boxen” uppe på motorn, här har ett enkelt standardrelä tryckts in, och det styr då spänningen till magnetkopplingen, vidare har då en pluskabel kopplats på reläts manöverspole fram till en strömbrytare på panelen, och en likadan på flybridge, ofta då likadana strömbrytare som redan finns i båten. Riktigt nice blir det då man kompletterar med en etsad och rättstavad skylt på svengelska ”kompressor on/off” och dessutom kompletterat med en kontrollampa… Eltekniskt smått avancerat då en kille kopplade dessa strömbrytare, på panelen inne i båten och på flybridge som en ”trappomkopplare” allts man kunde stänga av/ sätta på på två ställen oberoende av varandra, såldes en perfekt ”Citroënlösning, en suverän teknisk lösning på ett problem som inte existerar”… Hur har jag då löst detta i min båt…? Inte alls! Motorns konstruktör har ansett att min KAD43 skall ha kompressorhjälp inom vissa varvtal, så så får det bli, jag hör på motorljudet när kompressorn går igång, ja inte motorljudet utan det vinande kompressorljudet, med ett tydligt KLICK när magneten drar. Vid långsam gång inom fartbegränsade farleder gäller det då att hålla sig på ett varvtal innan kompressorn startar, det gör den vanligtvis vid omkring 5,5-6 knop…. Men då brukar ju Kármán protestera genom att anse att slalom är en trevligt sätt att färdas på. Men det är ett annat problem. Kompressorns inkoppling är ju som baken. Att göra det snyggt och elegant är ju olika från person till person. Faktum kvarstår rasar Kompressorn så blir det dyrt mycket dyrt. I vissa fall har delarna från Kompressorn letat sig in i turbon och vidare till insuget då blir det ännu dyrare. Faktum kvarstår även att vp meckarna börjat sätta knappar i D6 orna på grund av att en kompressor är just dyr med följdverkan. Så en hel del kan nog leva med en ful strömbrytare. Sen får Volvo penta mena att kompressorn inte ska vara urkopplingsbar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 943 Postad 12 timmar sedan 2025-07-03 vid 10:08 skrev Dabje: Hej, Är det någon i gruppen som vet vilken kabel man ska sätta strömbrytare på om man vill koppla ur kompressorn på en Volvo Penta KAD42? //David Jag har för länge sedan lagt ut bilder hur du går tillväga. Du behöver inte klippa kablar utan drar bara om dem lite. Prova sökfunktionen på mg. Bra val koppla ur den, använd den när du behöver den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser