Gå till innehåll
torsdag 04 september 2025
Georg_Ohm

Olika kvalitet på ryckdämpare, förtöjningsfjädrar av gummi.

Rekommendera Poster

Jag ärvde minst 40 år gamla Forsheda ryckdämpare av min far. Dom bytte jag ut i våras, visade sig kanske vara onödigt.

Men så hade jag två andra ryckdämpare akterut jag köpte dom på Biltema för ungefär 10 år sedan.

En av dessa gick sönder i något blåsväder redan efter två eller tre säsonger, den byttes ut då.

Idag bytte jag ut båda dessa båda till akterdörtöjningarna, mot dom gamla forshedadämparna, biltemas, den som var kvar efter tio år, hade en hel det sprickor, se bild.

Den andra som kanske bara är sju eller åtta år gammal är en. Forsheda, den ser ut som om den var tillverkad igår.

Nu har jag iallafall samma dimension på dämparna i fören och aktern.

IMG_1211.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har BT:s ryckdämpare sedan 2011 och de är fina och fräscha, men ryckdämpare tror jag tyvärr är en produkt som kan variera rätt mycket i kvalitet över tid hos BT. Jag tror även en forshedadämpare kan variera i kvalitet, men de har säkert bättre kontroll i produktionen och även bättre kvalitetskontroll.

Just nu hittar jag Forsheda 2 för 249:- kronor och motsvarande BT för 135:- kronor till 14 mm linor, men Forsheda 2 kan kosta 379:- kronor också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...