Petsa 1 Postad 25 Juni Hej! Är det någon som VET hur kylarvattnet ska flöda i en VP MD17C, i topplock och cylinder? Bakgrund: Jag har en Albin 25 med en VP MD17C, där jag haft problem med läckande kylarvatten, eventuellt trasig topplockspackning. Någon tipsade om att först lösa grundproblemet: troligen dålig kylning. Det är det jag skulle behöva hjälp med nu. Nu har jag skruvat av topplocket för att byta packning, och vill samtidigt säkerställa att kylkanalerna inte är igensatta, men blir inte klok på hur kylarvätskan BORDE flöda från avgaslimpa, genom topplock ner till cylinder, och tillbaka till en annan kanal i avgaslimpan. De bilder som finns i handboken verkar vara schematisk, och inte ange "faktiskt flöde". Jag ska tillägga att det i efterhand är monterat färskvattenkylning, dvs. kylarvattnets flöde på färskvattensidan är, om jag förstått det hela rätt: 1. Från expansionskärl till pump. 2. Från pump till avgaslimpa. 3. Från avgaslimpa till topplock. 4. Från topplock till cylinder. 5. Från cylinder till topplock. 6. Från topplock till avgaslimpa. 7. Från avgaslimpa (om termostaten är öppen) till värmeväxlare. 8. Från värmeväxlare tillbaka till expansionskärlet. VET någon hur vattnet ska flöda genom topplocket? På foton syns topplocket, dels från sidan som är ansluten till avgaslimpan, dels från undersidan som är kopplad till cylindern. Jag tycker att vattnet borde flöda: - Från avgaslimpa till topplock genom det hål som är markerat med "1". - Från topplock till cylinder genom hålet som är markerat med "5". - Tillbaka från cylinder till topplock genom de hål som är markerade med "6", "7", "8" och "9". - Från topplock tillbaka till avgaslimpa genom det hål som är markerat med "3". Om det är någon som VET hur detta SKA fungera vore jag väldigt tacksam för info! (Jag har läst mycket, men inte kunna hitta någon detaljerad info om hur vattnet borde flöda). Jag har testat mitt topplock, och när jag häller vatten i "3" så rinner det ut genom 5-9, så jag misstänker att kylkanalerna i topplocket är genomrostade och att det är en orsak till bristande kylning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 221 Postad 26 Juni Du har ju fått bilder i din andra tråd avseende kylsystemets funktion och flöde. På bilden ovan syns det att din motor har gått varm och du bör kontakta fackman för vidare felsökning. Allt är inte en "quick fix" som kan lösas genom att byta topplockspackning på en cylinder. Du kan ha näst intill osynliga sprickor i någon av topparna och/eller avgaslimpan som när motorn blir varm och då utvidgar sig. Nu har du ju demonterat toppen på en cylinder, vilket kan försvåra vidare felsökning. Jag och någon till skrev i din andra tråd att man skall ta kompressionsprov, är detta gjort? //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 758 Postad 26 Juni 22 timmar sedan skrev Petsa: Hej! Är det någon som VET hur kylarvattnet ska flöda i en VP MD17C, i topplock och cylinder? Vad är det för fel på din förra tråd om samma problem ? Genom att hålla sig i en enda tråd när det gäller samma problem blir det också mycket lättare att få hela bilden och bakgrunden för forumdeltagarna innan de svarar. Det kan ju vara mer som andra då ser men du inte tänker på, som @Mercury_44XS är inne på. Dessutom blir det mycket lättare för den som senare söker efter lösning på samma problem om allt är samlat i EN tråd. Här framgår t ex inte att motorn är ombyggd till färskvattenkylning, vilket har en viss påverkan på kylvattenflödet. Men vilket fabrikat ? Martec ? I så fall har du ju en separat manual på den som beskriver en del. Men jag föreslår att du ber Moderator slå ihop trådarna. Nu blir det bara snurrigt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser