locke 0 Postad 24 Juni (redigerade) Har lagat några mindre hål och skav i skrovet (undersida) på min plasteka med polyester och väv. Måste man måla/täcka den lagningen eller duger det som det är efter man slipat polyestern? Täcka med vad i så fall. Måla, topcoat, mera polyester, annat? Båten används ca 5 ggr per sommar. Redigerad 24 Juni av locke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 126 Postad 24 Juni Hej Ja du bör måla ett par lager topcoat (geloat med vaxlösning) för att minimera risken för vatteninträngning i din lagning, speciellt om båten ligger i vatten hela säsongen. Slipa ner dina lagningar lite, dammsug och tvätta sedan med aceton som får torka upp ordentligt. Lägg på ett lager topcoat och låt härda ca 1 dygn. Tvätta med aceton och slipa igen för att få bort ev. ojämnheter och lägg på ett nytt lager. Fortsätt lägga på fler lager topcoat vid behov, man ska inte kunna se glasfiber genom topcoatlagren. När du är nöjd slipar du med våtslip 400–600 (kanske t.o.m. 1000) så man får en någorlunda blank yta. Ska du måla med bottenfärg räcker det att tvätta bort vaxrester med aceton och slipa lätt med 320 torrslip eller 400 våtslip så bottenfärgen får grepp. Polyestern i sig själv suger inte upp vatten men det gör glasfibertrådarna som via kapillärverkan sakta men säkert fylls med vatten. Vatten som sugs upp i glasfibern kan om det vill sig illa leda till sönderfrysning under vintern eftersom det tar ganska lång tid för inneslutet vatten att torka upp. Ligger båten på land mellan gångerna ni använder den så kan man fuska lite och lägga på ett par lager polyester (uppblandat med härdare och ingen glasfiber) och först tvätta med aceton och sedan slipa lätt mellan lagren med 280–320 papper så man får en jämn yta. Var noga med tvätt och slipning mellan lagren och sista lagret slipas med våtslip 400–600 (kanske t.o.m. 1000) så man får en någorlunda blank yta. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 243 Postad 24 Juni (redigerade) Kanske inget proffsigt svar.. Använder min segelbåt i Vänern sen 18 år tillbaks. När jag lyfte upp båten inför första vintern, var den full med blåsor. Detta trots att förre ägaren inför leverans fått den blästrad, spacklad och nedslipad. Han fick tag på nån epoxifärg från en industri... Men vad hjälpte det? - Jag skrapade blåsor ned till laminatet innan upptagning varje höst... Hundratals. Lagade s a s varje vår, och prövade flera sorters bottenfärg. Täckande och där det varit små och större blåsor /färgsläpp. Nya blåsor varje sommar. Både på nya platser och där det varit blåsor tidigare. Blåsor som jag skrapade upp på hösten och målade i på våren. Prövade med olika färger. Så ledsamt. Egentligen borde jag väl, blästrat eller skrapat ned till skrovet... - För fem år sedan rollade en båtgranne sin båt under vattenlinjen med Tikkurila RM40. Inte för att det var nåt fel tidigare, men förebyggande. Jag fick lite bas och härdare av honom. Blandas 4 - 1. Gjorde en provyta på mitt skrov om ca 70 x 70 cm. Detta på ett ställe med många uppskrapade blåsor. Övriga fick samma behandling som tidigare, med den färg jag hade hemma. Tikkurila rullades på i tre lager, efter att varje föregående härdat. Seglade typ 150 dagar med mer än 70 övernattningar. Inte en enda blåsa på provytan! Blåsor skapades bort som tidigare på resten av botten. Våren därefter rollades hela botten med tre lager färg RM40. Inget annat. Slipade allt lite lätt med typ 60 korn papper först. Tror det är tre säsonger nu med totalt ett tiotal mindre blåsor. Så man kan säga att färgen som är avsedd för undervattenskonstruktion passar mig utmärkt. Tre skikt krävs för att bli fullständigt vattentät. Ingen påväxt förutom nåt litet som ser ut som trådar av vattenväxt. Kör högtryckstvätt på hösten.. det är allt. Temacoat Tikkurila RM40. Det duger åt mig😉 Redigerad 24 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
locke 0 Postad 24 Juni 20 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Hej Ja du bör måla ett par lager topcoat (geloat med vaxlösning) för att minimera risken för vatteninträngning i din lagning, speciellt om båten ligger i vatten hela säsongen. Slipa ner dina lagningar lite, dammsug och tvätta sedan med aceton som får torka upp ordentligt. Lägg på ett lager topcoat och låt härda ca 1 dygn. Tvätta med aceton och slipa igen för att få bort ev. ojämnheter och lägg på ett nytt lager. Fortsätt lägga på fler lager topcoat vid behov, man ska inte kunna se glasfiber genom topcoatlagren. När du är nöjd slipar du med våtslip 400–600 (kanske t.o.m. 1000) så man får en någorlunda blank yta. Ska du måla med bottenfärg räcker det att tvätta bort vaxrester med aceton och slipa lätt med 320 torrslip eller 400 våtslip så bottenfärgen får grepp. Polyestern i sig själv suger inte upp vatten men det gör glasfibertrådarna som via kapillärverkan sakta men säkert fylls med vatten. Vatten som sugs upp i glasfibern kan om det vill sig illa leda till sönderfrysning under vintern eftersom det tar ganska lång tid för inneslutet vatten att torka upp. Ligger båten på land mellan gångerna ni använder den så kan man fuska lite och lägga på ett par lager polyester (uppblandat med härdare och ingen glasfiber) och först tvätta med aceton och sedan slipa lätt mellan lagren med 280–320 papper så man får en jämn yta. Var noga med tvätt och slipning mellan lagren och sista lagret slipas med våtslip 400–600 (kanske t.o.m. 1000) så man får en någorlunda blank yta. Mvh Pär Supertack för ett detaljerat och snabbt svar!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
locke 0 Postad 25 Juni Nästa fråga. Om ytskiktet är bortskavt in till glasfibern (se bild), gör det nåt eller bör man lägga på nytt ytskikt typ topcoat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 126 Postad 25 Juni Lägg på topcoat så slipper du onödig vatteninträngning i laminatet och dessutom ser det snyggare ut. Kolla så du ligger ca 1mm under intilliggande topcoat och lägg på flera lager med tvätt (aceton) och slipning 240–320 mellan lagren. Vill du superfinish på sista lagret börjar du slipa med 320 torrt om det är knottrigt och går sedan över till våtslip. Börja med 400 och avsluta med 600 eller ända ner till 1000–1200 om du vill ha riktigt blankt. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
locke 0 Postad 25 Juni 13 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Lägg på topcoat så slipper du onödig vatteninträngning i laminatet och dessutom ser det snyggare ut. Kolla så du ligger ca 1mm under intilliggande topcoat och lägg på flera lager med tvätt (aceton) och slipning 240–320 mellan lagren. Vill du superfinish på sista lagret börjar du slipa med 320 torrt om det är knottrigt och går sedan över till våtslip. Börja med 400 och avsluta med 600 eller ända ner till 1000–1200 om du vill ha riktigt blankt. Mvh Pär Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser