Gå till innehåll
torsdag 17 juli 2025
erkkiplus

Yamaha F50 2003 Acceleration problem

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, jag har problem att få min Yamaha F50 -03 att gå korrekt. Denna modell är ju med förgasare. Problemet är att när man ska gasa upp på den på plan så tål den inte att sätta full gas på en gång (när den är varm förstås) utan man måste ta försiktigt på gasen, och då går den hur bra som helst. Den kan t.o.m dö om jag gasar för hastigt. 

Jag har bytt bränslepump, och rensat förgasarna. Bränsleslangen från tank till motor är ny, även kopplingarna. Bränslet är inte gammalt. 

Det som jag märkte när jag rensade förgasarna, var att vakuum klockan/accelerationspumpen (osäker på vad den kallas) hade lite bränsle/smuts i sig, och verkade även ha läckt ut lite runt "pinnen" som ska vara fast på gasreglaset. Kan detta vara problemet? Någon kunnig på dessa modeller?

Bifogar bild på pumpen

Mvh. 

IMG20250619112227.jpg

Redigerad av erkkiplus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ja detta är en slags accelerationspump, fast inte som på en gammal bilförgasare.

Denna pumpar luft ner i förgasarnas emulsionsrör och på sätt ökar bränslemängden under gaspådrag.

Den skall inte vara kladdig eller smutsig.

Du kan ju börja med att kontrollera dess funktion, om du trycker ner mässingsstången så skall det komma luft ur samtliga slangar som går från denna "accelerationspump", samt sugas in luft i inloppet.

Sitter två "backventiler" en på inloppet och en på utloppet och någon av dessa kan ha fastnat.

Se om du kan rengöra den men var försiktig...

Går inte att köpa lösa delar till denna utan säljs endast som komplett enhet om något är defekt.

Vågar inte skriva ut priset men klicka på länken:

https://www.marinshopen.se/c/search?searchText=62Y-14369-30

Mvh

Pär

PS. Om den skulle vara defekt, sök med reservdelsnumret om det kan finnas beg. på eBay eller andra säljsidor.

Du kan även höra med dina närmsta Yamaha ÅF/verkstad eller Mercury ÅF/verkstad om de har en begagnad från en skrotad motor. Sitter på 4-cyl. Yamaha F40/F50 och Mercury F40/F50 med förgasare fram t.o.m. ca 2007

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Ja detta är en slags accelerationspump, fast inte som på en gammal bilförgasare.

Denna pumpar luft ner i förgasarnas emulsionsrör och på sätt ökar bränslemängden under gaspådrag.

Den skall inte vara kladdig eller smutsig.

Du kan ju börja med att kontrollera dess funktion, om du trycker ner mässingsstången så skall det komma luft ur samtliga slangar som går från denna "accelerationspump", samt sugas in luft i inloppet.

Sitter två "backventiler" en på inloppet och en på utloppet och någon av dessa kan ha fastnat.

Se om du kan rengöra den men var försiktig...

Går inte att köpa lösa delar till denna utan säljs endast som komplett enhet om något är defekt.

Vågar inte skriva ut priset men klicka på länken:

https://www.marinshopen.se/c/search?searchText=62Y-14369-30

Mvh

Pär

PS. Om den skulle vara defekt, sök med reservdelsnumret om det kan finnas beg. på eBay eller andra säljsidor.

Du kan även höra med dina närmsta Yamaha ÅF/verkstad eller Mercury ÅF/verkstad om de har en begagnad från en skrotad motor. Sitter på 4-cyl. Yamaha F40/F50 och Mercury F40/F50 med förgasare fram t.o.m. ca 2007

Okej, tusen tack för svar! Ska undersöka saken 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...