Gå till innehåll
tisdag 05 augusti 2025
Sebbe78

Vad kan detta blåa vara? Plastic padding?

Rekommendera Poster

Jag är i full gång med att laga mitt ena gamla roder och skulle slipa av ytan innan jag börja plasta. Då började detta blåa liksom bubbla och var alldeles mjukt. Som om det smälte. 
Jag tycker det luktar som plastic padding men det kan väl någon aldrig använda i ett roder? Längre in blir det hårdare, såpass att jag fått ta till hammare och stämjärn för att få loss det. 

Till matris använder jag epoxi och jag är osäker på hur det funkar ihop med plastic padding - om det blåa nu är det?

Önskar råd om hur jag bör gå vidare!

IMG_1760.thumb.jpeg.78fa63fc0702997dee82803cfaa45a2a.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastic Padding är en tvåkomponent och stenhård....

Men kan det inte vara någon form av distansmaterial av foam/skum ?  Det är ju mjukt och smälter/kletar om det blir för varmt samt skulle mycket väl kunna finnas innanför ett tunt ytterskal av glasfiberarmerad plast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag skulle gissa på en misslyckad reparation med polyester och lite glasfiber samt att man tillsatt alldeles för lite eller helt glömt härdare och sedan lagt på nya lager polyester, glasfibermatta där man tillsatt korrekt mängd härdare.

Men det är bara en gissning utifrån vad jag ser på bilden för färgen är ju som vanlig blå polyester som blir gulaktig (svagt gulbrun) när den härdat korrekt.

Lite märkligt att det ligger med en skarp gräns mot övrigt laminat.

Måste ju bort för att du skall kunna reparera skadan och få ett homogent laminat.

Mvh

Pär 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev IngemarE:

Plastic Padding är en tvåkomponent och stenhård....

Men kan det inte vara någon form av distansmaterial av foam/skum ?  Det är ju mjukt och smälter/kletar om det blir för varmt samt skulle mycket väl kunna finnas innanför ett tunt ytterskal av glasfiberarmerad plast.

Jo men just eftersom vissa delar var som lätt stelnat spackel och de djupare hårt som glas så kanske någon mindre nogräknad slarvat med förhållandet mellan bas/härdare 🤔

Nej det är absolut inget distansmaterial. Inte ”svampigt” alls, mer ”spackligt”.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Jag skulle gissa på en misslyckad reparation med polyester och lite glasfiber samt att man tillsatt alldeles för lite eller helt glömt härdare och sedan lagt på nya lager polyester, glasfibermatta där man tillsatt korrekt mängd härdare.

Men det är bara en gissning utifrån vad jag ser på bilden för färgen är ju som vanlig blå polyester som blir gulaktig (svagt gulbrun) när den härdat korrekt.

Lite märkligt att det ligger med en skarp gräns mot övrigt laminat.

Måste ju bort för att du skall kunna reparera skadan och få ett homogent laminat.

Mvh

Pär 

Ja men kanske. Fast blir polyester alltid gul när det härdar som det ska så är det något annat. Både de mjuka delarna och de hårda ”glasiga” delarna har nästan samma blåa färg. Bara lite nyansskillnad. Det verkar förresten ha dåligt fäste mot det glasfiber som ligger ytterst. Fast det kan ju ha att göra med att det blå inte härdat som det ska. 

Min enda tanke är att ta bort så mycket som möjligt av det blå, fylla upp med förtjockad epoxi och sen kapsla in med glasfiber. 
Kan det funka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja som jag ser det på bilden är det ett korrekt härdat polyesterlaminat till höger, medan till vänster ser det ut som polyester med alldeles för lite härdare och härdningen har misslyckats.

Men det är ju bara vad jag tror med utgångspunkt från en bild.

Jag hade inte använt epoxi för lagning av en skada i ett GRP laminat.

Jag har fått lära mig för +40 år sedan av erfarna båtbyggare samt självstudier att polyester och epoxi inte "gifter" sig så bra.

Jag lagar alltid ett polyesterlaminat med polyester och glasfiber och det är många...

Vet inte varför alla tror att epoxi är bättre att laga med en polyester.

Epoxi blir hårdare medan polyestern är mer förlåtande, kan bli delamminering mellan epoxi och polyester. Polyester är dessutom mycket billigare och inte lika giftigt.

Kan jämföras med att byta ut en del av bordläggningen på en båt byggd i mahogny till ekplank.

Men det finns olika skolor och det är ändå du som i slutändan avgör vad du vill laga med.

957135484_Skrmavbild2025-06-17kl_11_32_32.png.d94d0f57a89ac1754f695b7d35958284.png

Detta ser misstänkt ut som Plastic Padding eller liknande spackel.

Allt sånt bör tas bort till man är inne på friskt laminat.

Sedan hade jag avslutat reparationen med några lager topcoat.

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Vet inte varför alla tror att epoxi är bättre att laga med en polyester.

Har bara använt epoxi hittills så för min del mest för att jag redan har det 😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Plastic Padding ÄR polyester.

Med fyllmedel och färg...

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...