Comfort_26 1 Postad 16 Juni Hej någon med erfarenhet kring ämnet tips emottages från gammal seglare som bytt bort masten mot motor 😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 126 Postad 16 Juni (redigerade) Jag har en Nidelv 28 med en TAMD31 som lät alldeles för mycket enl mig. Båten och motorn från 1987. Köpte ny 30 mm motorrumsisolering från Axmarin. Bytte sen isolering på alla durkluckor i båten. Samtidigt monterade jag nya tätningslister vid alla anliggningsytor så att durkarna inte kan slamra eller läcka nåt ljud. Sen la jag på EVA-teakmatta på durken. Summa summarum, båten är så tyst invändigt att jag börjar reta mig på avgasljudet från utloppet i aktern. Dvs väldans nöjd. Det gick på ca 2000:- för allt. och en massa timmar i garaget på vintern. Men det var det värt. Redigerad 16 Juni av Janne_G Bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort_26 1 Postad 17 Juni En fråga du gjorde inget i själva motorrummet då bara ljudisolering i luckorna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 126 Postad 17 Juni Nope, inget i motorrummet på sidorna. Bara uppåt. Så det finns nog mer att ta av, men lämnar det tills vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort_26 1 Postad 17 Juni Cool då ska testa det först stort tack och jättefint blev det👍🏻 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 126 Postad 18 Juni Jag tog en liten spackelspade och högg/skar bort den gamla isoleringen och sen använde jag T-röd för att tvätta bort limresterna. Wohoooo 🤪 Då blev det superrent och jag kunde skära till de nya isolerskivorna och limma dem (självhäftande). Sen hade jag aluminiumtejp som jag tätade skarvarna med. Till tätningslist rekommenderar jag P-list som limmas och häftas fast. EVA-teaken köptes på Banggood, kom från Tjeckien och kostade knappa 600:- för 2 rullar 90*240.... Lycka till !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort_26 1 Postad 18 Juni Toppen jag funderade på vilken list som funkar bäst 🙏 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort_26 1 Postad 19 Juni Projektet påbörjat 🙏 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser