Ancan-af-Argos 47 Postad 15 Juni Som rubriken lyder så har den ena av mina D3:or börjat vandra i varv vid marschfart. Den vandrar mellan 3300 till 3400 ungefär. Ibland så verkar även turbotrycket ”fladdra” lite, går till 120 från 130 men i väldigt korta sekvenser, kanske någon sekund. Har tidigare varit väldigt stabil både i varv och i tryck. Turbon bytt 4 år sedan. Ca 980 timmar Kan konstatera att högtryckspumpen är bytt på den motorn någon, har inte en aning om det har med detta att göra överhuvudtaget. Någon som varit med om detta eller har en kvalificerad gissning vad som kan vara tok? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 99 Postad 15 Juni Hej D3 190 har turboaggregat med variabel geometri (VGT) som regleras via undertryck från vakuumpump. Får signal från laddtryckssensor och kanske någon annan sensor. Kan vara någon sensor (laddtryckssensor eller annan som ingår i regleringen) eller vakuumpumpen alternativt ställdonet för ledskenorna inne i turbon. Är motorns totala drifttid 980 h eller är det sedan turbon byttes? Vandrar den mellan 3300 och 3400 r/min under korta perioder eller ligger detta fenomen kvar länge? Vad händer om du går ner till 3200 r/min eller upp till 3500 r/min? Hör du tydligt att den vandrar i varvtalet eller är det bara utslag på varvräknaren? Kan finnas felkoder, bäst att kolla... Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancan-af-Argos 47 Postad 15 Juni 1 minut sedan skrev Mercury_44XS: Hej D3 190 har turboaggregat med variabel geometri (VGT) som regleras via undertryck från vakuumpump. Får signal från laddtryckssensor och kanske någon annan sensor. Kan vara någon sensor (laddtryckssensor eller annan som ingår i regleringen) eller vakuumpumpen alternativt ställdonet för ledskenorna inne i turbon. Är motorns totala drifttid 980 h eller är det sedan turbon byttes? Vandrar den mellan 3300 och 3400 r/min under korta perioder eller ligger detta fenomen kvar länge? Vad händer om du går ner till 3200 r/min eller upp till 3500 r/min? Hör du tydligt att den vandrar i varvtalet eller är det bara utslag på varvräknaren? Kan finnas felkoder, bäst att kolla... Mvh Pär Tack för svar! Timmarna är det totala på motorn. Den blir inte stabil utan ligger kvar. Den går lika oavsett varvtal. Nej, jag kan inte säga att jag hör att den vandrar, däremot så tycker jag den blivit oroligare på tomgång vid start, fladdrar även i varv då, typ mellan 720 till 750 varv. Kollar man felkoder i EVC:n? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 99 Postad 15 Juni Inte säkert man kan få fram alla typer av felkoder via EVC och ofta kan man inte tyda felkoderna. Men kolla om du får fram något. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser