Gå till innehåll
söndag 22 juni 2025
Zaphir

rost på anoden?

Rekommendera Poster

var nere i båten idag och månadens titt på anoden blev nervös.

anoden hade ett rostfärgat ludd på sig.

jag borstade rent och allt såg bra ut.

det jag borstade bort såg ut som rost i färgen och vattnet blev också rostfärgad.

borsten såg ren ut när jag tog upp den från vattnet 

någon som har en aning om vad detta beror på?

anoden var köpt på biltema förra året

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borstar du med stålborste? Det får man icke använda på anoder. De blir förstörda av stålborstning. Om du stålborstat dem kan det vara en god idé att kassera och köpa nytt. Eller slipa ner dem lite med metallfri bearbetning så kanske de går ett tag till. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Beroende på var du har båten kan det vara humusutfällning eller helt enkelt bruna alger. Zink rostar inte, inte ens zinkanoder från Biltema 😉

Men har du, som @Till_havs påpekar, borstat dem med stålborste så kommer små spån av borsten att kunna fastna i zinken, som då kan bli rostfärgad på ytan. Det gäller f.ö. även om man svetsar rostfritt - borsta aldrig svetsningen ren med en vanlig stålborste. Då kommer svetsen och stålet runtomkring strax att bli brunt av rostande stålborsterester.

(Gjorde själv det misstaget när jag byggde om fenderhållare för pulpit för att få rätt vinkel. Efter omsvetsning av de rostfria ringarna så borstade jag vid ett tillfälle svetsen med en vanlig stålborste. Det syntes hela säsongen.....)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Till_havs:

Borstar du med stålborste? Det får man icke använda på anoder. De blir förstörda av stålborstning. Om du stålborstat dem kan det vara en god idé att kassera och köpa nytt. Eller slipa ner dem lite med metallfri bearbetning så kanske de går ett tag till. 

nej

använde den vanliga svabben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev IngemarE:

Beroende på var du har båten kan det vara humusutfällning eller helt enkelt bruna alger. Zink rostar inte, inte ens zinkanoder från Biltema 😉

Men har du, som @Till_havs påpekar, borstat dem med stålborste så kommer små spån av borsten att kunna fastna i zinken, som då kan bli rostfärgad på ytan. Det gäller f.ö. även om man svetsar rostfritt - borsta aldrig svetsningen ren med en vanlig stålborste. Då kommer svetsen och stålet runtomkring strax att bli brunt av rostande stålborsterester.

(Gjorde själv det misstaget när jag byggde om fenderhållare för pulpit för att få rätt vinkel. Efter omsvetsning av de rostfria ringarna så borstade jag vid ett tillfälle svetsen med en vanlig stålborste. Det syntes hela säsongen.....)

har faktiskt en beläggning av brunalger som kommer att förvsvinna när jag åker ut.

måste ha varit alger då

ska kolla igen i veckan

tack för snabba svar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...