Gå till innehåll
måndag 14 juli 2025
yodabaggins

Transportera 150 hk utombordare

Rekommendera Poster

Jag måste sannolikt köpa en 150 hp utombordare eftersom min befintliga verkar ha gett upp utan synlig lösning i sikte.

Jag funderar på hur man rimligast transporterar en sådan. Behöver man ett special-släp att montera den på, på något vis? Eller går det att helt enkelt lägga den i min VW Caddy, på ”rätt sida” så att inte olja riskerar att hamna där den inte ska vara, med rätt och adekvat stöd?

En motor i den storleksklassen väger väl runt 200 kg, så det är förstås ingenting man bara hivar in i ett bagageutrymme för hand hursomhelst.

Men någon kanske har matnyttiga tips för sådant här?

Tack på förhand!

/Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Att transportera en 150 hk utombordare i en VW Caddy är inte världens enklaste, oavsett om det 2-takt eller 4-takt. Lägga den på en pall går ju men den ska in i bilen och sedan ut ur bilen. Går den bara in på längden liggandes på en lastpall så går det ju att lasta in och lasta ur med en truck eller traktor med lastare och långa pallgafflar.

Är det en begagnad motor eller en helt ny?

Om den är helt ny och ligger i "kartong" så är det inga problem att lasta den på ett släp i det stallage/ emballage den redan ligger i.

Om det är en begagnad motor så kan du höra med båtmotorhandlare i din närhet om de har ett stallage du kan få eller låna om du inte vill lägga den på en lastpall och ta den på ett släp.

Kom ihåg att spänna fast motorn ordentligt både på lastpallen och i bilen eller släpet.

Lägg helst en gammal matta el. dyl. mellan last pall och motorns toppkåpa så slipper man skav.

Finns även extra långa lastpallar, här med något åkeri i din närhet om du kan få låna eller köpa.

Lycka till

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här hittade jag en film på YouTube hur man gör.

Transportera en utombordare

Jag har sett flera filmer och det gemensamma är att de dränerar ut all olja ur motorn innan de lägger ner motorn på sidan. Små motorer har en rätt och en fel sida att lägga motorn på men jag tror inte att så här stora motorer har någon rätt sida. Och växelhuset verkar inte behöva tappas ur så det räcker med motorn. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja, det är bäst att dränera motorn på olja om det är en begagnad 4-taktsmotor.

Helt nya motorer i kartong har ju inte motorolja påfylld.

Sen är det bra om motorn får hänga vertikalt en bra stund om den precis tagits ur sjön så att allt vatten i motorns kylsystem hinner rinna ut innan motorn läggs på sidan.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...