KristianOL1 0 Postad 12 Juni Hej. Har läst lite ifrån annan tråd med liknande problem men söker nu mer hjälp! Köpte en bayliner med 135 hk (förgasare) i helgen. Båten är ifrån 2015 lika så motor och har endast gått 50 Timmar. Båten har dock stått på land de senare 3 åren men en mekaniker har varit där 2 gånger per år för att se över allting, ultraljudstvätt på förgasaren gjordes för 2 år sedan. Vi körde hem båten och märkte att den dog vid 1500-2000 varv men gick bra i högre varvtal och gick ok när vi endast la i växeln. jag läste igenom tipsen i denna tråden och tog isär lite delar varav jag såg massa kristaller/gammalt bränsle/skit i silen innan förgasaren, var även skit i förgasaren så har tagit isär allt och rengjort noggrant med rekommenderat medel. Har även bytt bränslefilter. Förgasaren ser super fin ut men nu går nästan allt sämre.. den starta lätt och gick ok på tongången, fick justera tomgången något men så fort jag lägger i gas utan växel så dör den; låter som den får för mycket luft eller bränsle. Startar jag med gas i så går den upp i varv och spinner som en katt.. när jag istället byter läge på piggen till armen för justering av luft/bränsle så går den bättre i ett läge men dör när jag ska tillbaka till tomgång. Den går alltså bra på tomgång och med gas men inte vid gaspådrag eller när jag ska tillbaka till tomgång. Var ca 20 liter gammalt bränsle när vi tog över den och tanka då i 50 liter nytt 98a bränsle. Körde i va 2 h så vi körde nog upp 30-40 liter. några tips? Kan den tjuva luft någonstans? Ska man testa justera ”idle mixture adjust needle? Skickar med några bilder innan jag gjorde rent, glömde självklart ta efter.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 563 Postad 12 Juni Om den dör vid gaspådrag så får den troligen för lite bränsle tex för att accelerationspumpen inte fungerar som den ska. Om den dör när du lägger i växel så kan det tex vara för låg tomgång, kanske fel bränsleblandning på tomgång. (Den ska justeras för maximalt undertryck i insuget vid tomgång.) Det kan också bero på att växelvajern är feljusterad i förhållande till brytaren som ska döda tändningen en bråkdels sekund när man lägger UR växeln. (Inte när man lägger i den.) Den justeringen kan även ställa till problem när man lägger ur växeln om den inte är rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 168 Postad 12 Juni Hej Har du demonterat varenda munstycke i förgasaren och rengjort allt noggrant med bromsrengöring samt blåst rent med tryckluft? Även dessa som sitter här under? Här sitter bl.a. emulsionsrör som måste vara rena. Om inte demontera de 3 skruvarna och lyft spridarenheten. Hade varit bra om du kan ta en bild på typskylten så att serienumret syns. Alla reservdelar och alla verkstadshandböcker, inställningar mm. är beroende av ett serienummer för att få fram korrekt info. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KristianOL1 0 Postad 13 Juni Hej!! Update! Fått ordning på tomgång och gaspådrag oavsett varvtal men när jag tar bort gas och den ska tillbaka till tomgång så dör den. Sen startar den igen direkt och går normalt men samma visa om jag gasar och ska tillbaka. Några idéer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 560 Postad 13 Juni 17 minuter sedan skrev KristianOL1: Hej!! Update! Fått ordning på tomgång och gaspådrag oavsett varvtal men när jag tar bort gas och den ska tillbaka till tomgång så dör den. Sen startar den igen direkt och går normalt men samma visa om jag gasar och ska tillbaka. Några idéer? Som @Eld- skrev, kolla microbrytaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 168 Postad 13 Juni Kan ju vara idé att kolla brytaren och inställningarna på "Shift Bracket". Har någon varit och "pillat" på något här? Se bilden ovan. Finns flera olika utföranden av denna men ser någorlunda lika ut, skiljer på själva brytaren (18) som är beroende av SERIENUMMER? Kolla genom att dra ut kablarna en gång, sänk sedan gasen utan att gå till friläge! Återmontera sedan kablarna och prova igen. Förstår du eller vill du mer ingående beskrivning? Finns ett specialverktyg för justering av växelkonsolen men kan gå att justera utan. När dör motorn? När du går ner till tomgång eller stannar den även om du går ner till 2000 r/min? 1500 r/min? 1000 r/min? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KristianOL1 0 Postad 2 Juli 2025-06-13 vid 18:05 skrev Mercury_44XS: Kan ju vara idé att kolla brytaren och inställningarna på "Shift Bracket". Har någon varit och "pillat" på något här? Se bilden ovan. Finns flera olika utföranden av denna men ser någorlunda lika ut, skiljer på själva brytaren (18) som är beroende av SERIENUMMER? Kolla genom att dra ut kablarna en gång, sänk sedan gasen utan att gå till friläge! Återmontera sedan kablarna och prova igen. Förstår du eller vill du mer ingående beskrivning? Finns ett specialverktyg för justering av växelkonsolen men kan gå att justera utan. När dör motorn? När du går ner till tomgång eller stannar den även om du går ner till 2000 r/min? 1500 r/min? 1000 r/min? Hej. Tack för info. update nu är att den bråkar vid 1500 varv ungefär. Håller en bra tomgång, funkar bra med växel i och lite gas, sen bråkar den (hostar och har sig) kommer man över det läget (ca 1500 varv) så går den kanon igen i marsch och högre fart. Innan de senaste turerna sög jag upp allt ur tanken och fick upp massa skit vilket jag upplevde hjälpte men nu samma fel igen, kanske är skit kvar. Om jag kör i marsch fart och går ner sakta i varvtal igen går det köra på 1500 varv, det är alltså bara när jag ska upp i fart den går dåligt. Har skruvat lite på tomgång och blandskruv vilket kanske kan bråka? Ska testa skruva in den i standardläge. SAE J1223 står det på sidan om det hjälper något? / Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 168 Postad 2 Juli Det verkar som du har någon restriktion i förgasarens munstycken och det är ju precis när den går över från lågfartssystemet till huvudmunstyckena. Om du ska rengöra själv behöver du några flaskor bromsrengöringsspray, tillgång till tryckluft minst 4 bar och en servicesats (packningar mm) till förgasaren. Flottörhuspackningen måste du definitivt byta, den ser inte bra ut och läckage av bensin vill man ju inte ha i en båt. Motorns modellbeteckning och serienummer brukar finnas på en dekal på locket till förgasarens flamdämpare. Sitter det inget där titta ner mot startmotorn, där sitter annars en plåtskylt på motorblocket. Svårt att få exakt rätt delar om man inte har serienummer. Annars blir det att lämna in för ultraljudstvätt. Byt vattenavskiljande bränslefilter om du inte redan bytt, ser ut så här: Du kan ju börja med att byta detta filter och se om det blir bättre men hade det varit helt igentäppt borde motorn gå illa på alla varvtal. Byt helst detta filter 1 gång per år/säsong. Separerar ut vattenpärlor och filtrerar bensinen men ett filter klarar inte hur mycket som helst. Tanka alltid 98 oktan i fortsättningen om du inte redan gör detta. 98 oktan innehåller max 5% etanol och betydligt mindre andra tillsatser som t.ex. bionafta. Gå in på hemsidan för det bensinbolag där du brukar tanka och kolla om det finns ett TDS (tekniskt datablad) där du kan se vad bensinen innehåller. Hittar du inget på deras hemsida, skicka ett e-mail och be att få ett TDS på deras 98 oktan. Ring inte, då hamnar man ofta i extern kundtjänst som inte har en aning om någonting och brukar inte kunna svara på frågor. Försök att inte fylla på så mycket bensin i tanken när hösten närmar sig, tanka bara lite åt gången och ha helst med en reservdunk. Det är inte bra att det står massa bensin i tanken under vintern, den blir bara dålig. Jag har tömt ett antal fulla tankar på våren som varit fulla av dålig bensin som inte gått att använda och kunderna har knappt kommit ut ur hamnen innan motorn börjat bråka. Har du mycket bensin kvar i tanken när du ska dra upp båten inför vintern, slanga ut så mycket det går och häll i bilens tank om du har en bil med bensinmotor. Sen slår du i Quicksilver Fuel Stabilizer (googla) kolla hur mycket bensin du har kvar i tanken och följ anvisningarna på flaskan så håller sig bensinen lite längre. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser