belatucadros 0 Postad 29 Maj har en Ockelbo DC21 med bedömt en B23:a vet i tusan om det är AQ140, sitter dubbla fajs45or (fake weber). har problem att det verkar komma bränsle från avgaserna noterar detta av förklarigaskäl vid tomgångskörning, får oljefilm på vattenytan bakom båten oavsett om motorn är varm eller kall. har satt nya flotörnålar med packning, noterade att förgasarna verkade flöda, efter bytet verkar det tätt. iaf vad jag kan se med blotta ögat (rätt trångt att få in huvudet bredvid). mätt bränsle tryck = 4 PSI. kompprov visar Cylinder 1 = 14Bar Cylinder 2 = 13 Bar Cylinder 3 = 14Bar Cylinder 4 = 14Bar. Nya tändstift, nya kablar, ny rotor, ej bytt fördelare än då denna ej fanns i lager. någon som kan komma med någon förklaring eller var jag ska felsöka härnäst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 236 Postad 31 Maj Hej Har inte skruvat med FAJS 45:or men väl med Webers DCOE förgasare som FAJS är kopia av. Var inne snabbt på MISABs hemsida och kollade lite, där stod att FAJS 45 har en tendens att flöda och att nålventilerna inte håller riktigt tätt. MISAB rekommenderade att man bytte kopians nålventiler till Weber original för DCOE förgasarna. Vilka använde du när du bytte? Vidare rekommenderade MISAB att bränsletrycket inte överstiger 0,25 bar, då är 4 psi= 0,28 bar lite för högt. Har du bränsletrycksregulator? Om inte köp en och installera samt justera till rekommenderat tryck. Kan även vara felaktig flottörnivå eller t.o.m. trasiga flottörer så den flödar p.g.a. detta. Flottörer kan läcka i lödning om det lödd metall, plastflottörer kan läcka i skarvar och detta gör att flottören blir tyngre och orkar inte stänga flottörventilen helt. Även flottörer i massiv plastskum kan suga åt sig bränsle och blir tyngre. Jag vet inte vilken typ som sitter i dina FAJS men kan ju vara idé att kolla. Vet inte hur dina förgasare är bestyckade men det vet nog MISAB eller kan ge råd hur de skall vara bestyckade. Hur ser dina tändstift ut färgmässigt? Både de du bytt ut och de nya. Missar motorn när den går på tomgång eller går den på alla 4? Du kan även kolla med stroboskoplampa en cylinder i taget eller ta bort en tändkabel i taget för att kolla om motorn går på alla. Vissa billiga stoboskoplampor är dock inte alltid att lita på i detta fallet, då de har sämre induktiv givare och blinkar lite i otakt och kan missa att blinka även om det blir gnista. Ett tränat motoröra hör om den går på alla eller den missar. Tändkablarna, var det kolkablar eller metalledare? Original eller billiga eftermarknadskablar? Billiga eftermarknadskablar har en tendens att gå sönder ganska snabbt på grund av värme. Är fördelarlocket helt och rent på polerna så brukar det fungera. Kompressionen är ju bra och jämn, så där är inget fel. Angående modellbeteckning bör det väl sitta en typskylt på motorn, har för mig att den sitter i närheten av startmotorn på motorblocket där sprängkåpan är fastskruvad. AQ140= B21 AQ131 och AQ145= B23 Ta gärna en bild på motorn med förgasarna synliga. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
belatucadros 0 Postad 31 Maj 4 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej Har inte skruvat med FAJS 45:or men väl med Webers DCOE förgasare som FAJS är kopia av. Var inne snabbt på MISABs hemsida och kollade lite, där stod att FAJS 45 har en tendens att flöda och att nålventilerna inte håller riktigt tätt. MISAB rekommenderade att man bytte kopians nålventiler till Weber original för DCOE förgasarna. Vilka använde du när du bytte? Vidare rekommenderade MISAB att bränsletrycket inte överstiger 0,25 bar, då är 4 psi= 0,28 bar lite för högt. Har du bränsletrycksregulator? Om inte köp en och installera samt justera till rekommenderat tryck. Kan även vara felaktig flottörnivå eller t.o.m. trasiga flottörer så den flödar p.g.a. detta. Flottörer kan läcka i lödning om det lödd metall, plastflottörer kan läcka i skarvar och detta gör att flottören blir tyngre och orkar inte stänga flottörventilen helt. Även flottörer i massiv plastskum kan suga åt sig bränsle och blir tyngre. Jag vet inte vilken typ som sitter i dina FAJS men kan ju vara idé att kolla. Vet inte hur dina förgasare är bestyckade men det vet nog MISAB eller kan ge råd hur de skall vara bestyckade. Hur ser dina tändstift ut färgmässigt? Både de du bytt ut och de nya. Missar motorn när den går på tomgång eller går den på alla 4? Du kan även kolla med stroboskoplampa en cylinder i taget eller ta bort en tändkabel i taget för att kolla om motorn går på alla. Vissa billiga stoboskoplampor är dock inte alltid att lita på i detta fallet, då de har sämre induktiv givare och blinkar lite i otakt och kan missa att blinka även om det blir gnista. Ett tränat motoröra hör om den går på alla eller den missar. Tändkablarna, var det kolkablar eller metalledare? Original eller billiga eftermarknadskablar? Billiga eftermarknadskablar har en tendens att gå sönder ganska snabbt på grund av värme. Är fördelarlocket helt och rent på polerna så brukar det fungera. Kompressionen är ju bra och jämn, så där är inget fel. Angående modellbeteckning bör det väl sitta en typskylt på motorn, har för mig att den sitter i närheten av startmotorn på motorblocket där sprängkåpan är fastskruvad. AQ140= B21 AQ131 och AQ145= B23 Ta gärna en bild på motorn med förgasarna synliga. Mvh Pär Jag köpte weber orginal nålar, vägde båda flotörerna, 20gr. Har kollat med kamera idag i varje fugge, kan inte se någon soppa komma. Köpte biltema orginal kablar billigt men borde ändå gjort skillnad om de var felet. Bedömt går hon på alla fyra, ryckt tändkabel på varje cylinder som resulterar i att hon tappar varv och låter som en påse nötter. Fördelaren hade lite ärg på polerna, skrapaderent, behöver bytas tror du? De gamla stiften såg oljiga ut, nya stiften efter ca 50Nm gråa och fina till utseende. Med tanke på den färgen är min bedömning att fuggarna är rätt bestyckade på mellan och högfart, lajjat lite med idle mix men märker ingen skillnad. Har ingen regulator, trodde ej att 1psi gjirde stor skillnad, beställer i kväll så jag kan säka trycket en aning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
belatucadros 0 Postad 31 Maj 22 minuter sedan skrev belatucadros: Jag köpte weber orginal nålar, vägde båda flotörerna, 20gr. Har kollat med kamera idag i varje fugge, kan inte se någon soppa komma. Köpte biltema orginal kablar billigt men borde ändå gjort skillnad om de var felet. Bedömt går hon på alla fyra, ryckt tändkabel på varje cylinder som resulterar i att hon tappar varv och låter som en påse nötter. Fördelaren hade lite ärg på polerna, skrapaderent, behöver bytas tror du? De gamla stiften såg oljiga ut, nya stiften efter ca 50Nm gråa och fina till utseende. Med tanke på den färgen är min bedömning att fuggarna är rätt bestyckade på mellan och högfart, lajjat lite med idle mix men märker ingen skillnad. Har ingen regulator, trodde ej att 1psi gjirde stor skillnad, beställer i kväll så jag kan säka trycket en aning. Missade, tack för du tagit dig tid 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 236 Postad 31 Maj Tänk på att helst beställa en regulator utan glaskopp och filter om du inte redan beställt. Såg att du hade skumfilter som luftfilter, luftfilter behövs egentligen inte men däremot flamdämpare. Vet inte vad det är för luftfilter du har, finns väl vissa som är godkända för rallycross, folkrace och rally eller vad det nu heter🤣 Men allvarligt det måste vara flamsäkert luftfilter, en baktändning och infernot bryter lös och det kan sluta väldigt illa. Säkerheten framför allt! Tror inte det är något fel på fördelarlocket men det skadar inte att hålla polerna rena. Hittade du någon typskylt på motorn? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
belatucadros 0 Postad 1 Juni om det ej behövs filter och det är en brandfara med filtret som sitter på så rycker jag bort det, vill inte riskera att det börjar lukta bränt där bak när man kör försökt hitta flamdämpare på dels misabs hemsida men finner inget, bedömt har jag ingen, har endast tratten under filtret. kröp runt igår och försökt se någon skylt, men hittar ingen, jakten fortsätter idag. tänkte beställa denna regulator Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 236 Postad 1 Juni Säkert ingen överhängande fara med det luftfilter du har, bara det inte är oljigt. Om det skulle baktända genom förgasarna, då kan det ta fyr i filtermaterial som är brännbart och detta är ett ögonblicksverk. Vill inte skrämma upp dig men säkerheten framför allt. Kollade lite snabbt på MISAB jag också men hittade bara till DGAV förgasarna som var flamsäkert. Ditt luftfilter ser ut som ett Pipercross när jag tittar på det, vill du vara helt 100% säker, kolla med någon som säljer såna om de är flamsäkra eller Googla... Som standard på de flesta fabrikat av inu-motorer (VP, Mercruiser m.fl) sitter ett "luftfilter" helt i metall och dessa kallas allmänt för flamdämpare. Så här brukar de se ut på Mercruisers modeller, består oftast av flera tunna metalllameller (aluminium) staplade på varandra med någon mm spalt emellan. Bränsletrycksregulatorn du ska beställa blir bra👍 Hittar du ingen skylt på motorn så kan det vara en utbytesmotor och den kan komma från en bil, då vet man ju inte riktigt vad de satt in. Kamaxeln i bilmotorer har annorlunda specifikationer än de som sitter i marinversionen. I gamla AQ motorer med B20 motor sitter en P-kam som har ungefär samma specifikationer som K-kammen som sitter i bilmotorerna men har helt annan vinkel mellan nockarna för bättre bottendrag. Har läst någonstans att det finns dom som har bytt från P till K men inte tyckt det blivit någon större skillnad. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
belatucadros 0 Postad 2 Juni lyckas inte hitta någon skylt, trångt som bara den runt motorn. tänker ta bort förgasarna för att rengöra ordentligt och byta lite tätningar i hopp om att det kan vara anledningen till att det kommer soppa ur avgaserna. köra en ultraljudstvätt m.m. kan komma åt och se om det finns någon skylt längre ner på motorn. igår gick jag återigen in med inspektionskamera, ser inga droppar eller annat som antyder att förgasaren flödar, kan det ta sig soppa annan väg in utan att jag ser det med blotta ögat? är det möjligt att ändra blandningsförhållanden vid tomgång utan att ändra storleken på munstycken? snackade med en arbetskollega som antydde det kan också vara motorolja som smyger sig in via ventiler eller topplockspackningen, borde jag inte se detta på tändstiftet att det är soggigare än övriga? eller utifrån ett komprov? C2 har 1 bar lägre komp än övriga cylindrar, vad jag kunnat läsa mig till ska det vara inom spannet för okey, min plan är att trycksätta igen och se om trycket faller över tid, testade sist endast 5-10 sekunder innan jag släppte på trycket, denna gång kanske upp mot en minut, Onödigt eller kan det ge en hint om vars problemet ligger? Vägde själva flotören 21 respektive 22gr, hittat en sida som anger att flotören de säljer väger 11gr men jag vet inte om det ska vara den vikten eller om deras bara har den vikten, har du koll på vilken vikt de ska ha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 236 Postad 2 Juni Jag trodde dina förgasare flödade över så det droppade ner i kölsvinet, måste ha missat att du har "oljefilm" på vattnet... Är det alltid "oljefilm" på vattnet bakom båten? Kommer det bara när du startar eller även med motorn avstängd? Om du kört en stund och stänger av, bildas det då "oljefilm" på vattnet? Är det alltid oljefilm på vattnet kan det ju även komma från drevet, finns gott om ställen oljan kan komma ut och vatten in. Enda anledningen att bensin kommer med avgaserna ut är att den är oförbränd, d.v.s. för fet blandning vid start eller på låg tomgång men det hade nog märkts genom att motorn går illa. Kan bero på många orsaker som t.ex. fel på choke/kallstartsventil, felaktiga munstycken o.s.v. Kan även bero på att motorn missar i tändningen, dåliga tändkablar, dåliga stift o.s.v. men då går ju motorn illa och man hör att den missar (förhoppningsvis). Men som du skriver, "borde jag inte se detta på tändstiftet att det är soggigare än övriga". Bensin kan inte rinna rakt igenom motorn och ut i avgasröret, då hade du fyllt hela cylindrarna i motorn med bensin och din motoroljenivå hade ökat. Råkade ut för detta en gång på snöslungan då jag glömt stänga bensinkranen efter jag flyttat den på sommaren. Såg att jag glömt stänga kranen då jag skulle använda den, kollade motoroljenivån innan start och den var långt över övre strecket och bensintanken tom. Kom på att kolla tankavluftningen och den var i stort sett obefintlig... Kolla för säkerhetsskull tankavluftningen så den är okej och inte igensatt... Kolla din bestyckning och kolla med MISAB vad de rekommenderar till din motor med dina FAJS 45:or. Enda sättet att påverka tomgångsblandningen är via munstycken och justernålarna. Kan ju vara motorolja som ger oljefilm på vattnet, drar den mycket olja? Ofta känner man att det luktar förbränd olja och motorn ryker blårök. Var har du din vevhusventilation ansluten? Oljefällan till vevhusventilationen... Kompressionen i din motor är okej, inget direkt överhängande avvikelse med 1 bar. Men du bör nog kontrollera varje år så det inte blir sämre. Har ingen aning om vad flottörerna i FAJS 45 skall väga, finns nog flera olika alternativ. Kolla med MISAB, de vet säkert. Huvudsaken är att om du har ihåliga flottörer, skall det inte vara bensin i dom. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
belatucadros 0 Postad 2 Juni 41 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Jag trodde dina förgasare flödade över så det droppade ner i kölsvinet, måste ha missat att du har "oljefilm" på vattnet... Är det alltid "oljefilm" på vattnet bakom båten? Kommer det bara när du startar eller även med motorn avstängd? Om du kört en stund och stänger av, bildas det då "oljefilm" på vattnet? Är det alltid oljefilm på vattnet kan det ju även komma från drevet, finns gott om ställen oljan kan komma ut och vatten in. Enda anledningen att bensin kommer med avgaserna ut är att den är oförbränd, d.v.s. för fet blandning vid start eller på låg tomgång men det hade nog märkts genom att motorn går illa. Kan bero på många orsaker som t.ex. fel på choke/kallstartsventil, felaktiga munstycken o.s.v. Kan även bero på att motorn missar i tändningen, dåliga tändkablar, dåliga stift o.s.v. men då går ju motorn illa och man hör att den missar (förhoppningsvis). Men som du skriver, "borde jag inte se detta på tändstiftet att det är soggigare än övriga". Bensin kan inte rinna rakt igenom motorn och ut i avgasröret, då hade du fyllt hela cylindrarna i motorn med bensin och din motoroljenivå hade ökat. Råkade ut för detta en gång på snöslungan då jag glömt stänga bensinkranen efter jag flyttat den på sommaren. Såg att jag glömt stänga kranen då jag skulle använda den, kollade motoroljenivån innan start och den var långt över övre strecket och bensintanken tom. Kom på att kolla tankavluftningen och den var i stort sett obefintlig... Kolla för säkerhetsskull tankavluftningen så den är okej och inte igensatt... Kolla din bestyckning och kolla med MISAB vad de rekommenderar till din motor med dina FAJS 45:or. Enda sättet att påverka tomgångsblandningen är via munstycken och justernålarna. Kan ju vara motorolja som ger oljefilm på vattnet, drar den mycket olja? Ofta känner man att det luktar förbränd olja och motorn ryker blårök. Var har du din vevhusventilation ansluten? Oljefällan till vevhusventilationen... Kompressionen i din motor är okej, inget direkt överhängande avvikelse med 1 bar. Men du bör nog kontrollera varje år så det inte blir sämre. Har ingen aning om vad flottörerna i FAJS 45 skall väga, finns nog flera olika alternativ. Kolla med MISAB, de vet säkert. Huvudsaken är att om du har ihåliga flottörer, skall det inte vara bensin i dom. //Pär ber om ursäkt om jag varit otydlig med men inledande frågeställning oljefilmen på vattnet kommer endast när motorn är igång, bedömt från avgaserna. jag kan ha snöat in på att det måste vara bränsle som gör "regnbågseffekten" på vattenytan. efter mycket googlande kan det vara olja, den har en liten grå nyans, känns fet samt detta vackra regnbågsskimmer. då jag kör kan jag inte observera någon oljefilm, troligtvis finns den där men turbulens i vattnet gör att det försvinner, syns endast när jag går på tomgång och smyger fram. kommer ingen film med motorn avstängd, slutar direkt då jag slårav motorn. jag har en oljeläcka i motorn som tar sig ner i kölsvinet, bedömt från vevaxeltätningen, planerar att lyfta motorn i höst och byta detta. kan inte säga om motorn drar olja pga läckan, det kan mycket väl vara så att motorn tar olja och skickar ut det via avgasera, har dock inte klurat ut något bra sätt att felsöka fram detta. jag tror att de troliga skälet iså fall att den tar olja är trasig topplockpackning, slitna kolvringar eller via läckande ventiler. mitt huvud tycker dock att något av detta borde ett komprov visa. eller är jag helt ute och cyklar? ikväll river jag loss fuggarna, tvättar och byte tätningar, långskott men kanske gör någon skillnad, de måste ändå bort om jag ska lyfta toppen för att inspektera packning,ventiler. kolvringar får de inte vara, då jag orkar inte lyfta ur motorn nu i vår Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
belatucadros 0 Postad 2 Juni 26 minuter sedan skrev belatucadros: ber om ursäkt om jag varit otydlig med men inledande frågeställning oljefilmen på vattnet kommer endast när motorn är igång, bedömt från avgaserna. jag kan ha snöat in på att det måste vara bränsle som gör "regnbågseffekten" på vattenytan. efter mycket googlande kan det vara olja, den har en liten grå nyans, känns fet samt detta vackra regnbågsskimmer. då jag kör kan jag inte observera någon oljefilm, troligtvis finns den där men turbulens i vattnet gör att det försvinner, syns endast när jag går på tomgång och smyger fram. kommer ingen film med motorn avstängd, slutar direkt då jag slårav motorn. jag har en oljeläcka i motorn som tar sig ner i kölsvinet, bedömt från vevaxeltätningen, planerar att lyfta motorn i höst och byta detta. kan inte säga om motorn drar olja pga läckan, det kan mycket väl vara så att motorn tar olja och skickar ut det via avgasera, har dock inte klurat ut något bra sätt att felsöka fram detta. jag tror att de troliga skälet iså fall att den tar olja är trasig topplockpackning, slitna kolvringar eller via läckande ventiler. mitt huvud tycker dock att något av detta borde ett komprov visa. eller är jag helt ute och cyklar? ikväll river jag loss fuggarna, tvättar och byte tätningar, långskott men kanske gör någon skillnad, de måste ändå bort om jag ska lyfta toppen för att inspektera packning,ventiler. kolvringar får de inte vara, då jag orkar inte lyfta ur motorn nu i vår Hittat en skylt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 236 Postad 2 Juni Har du oljeläckage från motorn t.ex. topplockspackning, kommer detta inte ut via avgaserna eftersom din motor har slutet kylsystem med värmeväxlare och ev. olja då lär stanna på den sida med kylvätska. Lyft på "kylarlocket" har du olja där, kolla topp och topplockspackning. Lite långsökt men det kan ju uppstå läckage i själva vämeväxlaren där man har sjövatten på en sida och kylvätska på andra. Kan vara tätningar i vämeväxlarbatteriet (o-ringar) eller korrosionsskador som gör att det läcker mellan de båda systemen. Kolla även din oljekylare, läcker det där så åker olja med kylvattnet (sjövatten) och ut med avgaserna. Ett tips till alla! Använd alltid destillerat/avjoniserat vatten i slutna kylsystem, oavsett om det är båtmotor, bilmotor eller vad det nu är. Glykol/frostskyddsvätska enligt tillverkarens rekommendationer, det finns olika typer av glykol och många gånger inte så bra att blanda dessa. Alltid 50/50 blandning.... Den nya typen av glykol s.k. OT eller "Long Life" brukar vara gul till färgen och skall absolut inte blandas med någon annan typ av glykol. Skall heller inte användas i kylare eller kylsystem där det förkommer kopparmetaller. Färdigblandad kylvätska är en blandning mellan 50% destillerat vatten och 50% glykol, kolla bara så det rätt glykol enligt tillverkarens rekommendationer. Anledningen till att man skall använda destillerat vatten är att det är helt rent, inga spår av salter, kalk, kemikalier (bl.a. fluorid och klor) och t.o.m. metaller, detta kan innebära ökad risk för galvanisk korrosion i motorns kylsystem och värmeväxlare. Vanligt kranvatten är inte att rekommendera. Speciellt motorer med topplock, motorblock, kylare i aluminiumlegering. Aluminium och koppar går absolut inte ihop, samma gäller med vissa rostfria legeringar men koppar är värst. Ni kan kan även läsa om galvanisk korrosion på nätet, finns säkert gott om artiklar i detta ämne. Ska se om jag har något jag kan posta senare. Lägger även ut detta om kylvätska i ett separat inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 236 Postad 2 Juni Det är nog en bilmotor, hade det varit en båtmotor hade det stått VOLVO PENTA på den. Jag kan tyvärr inte tyda sifferkombinationerna och vad de betyder, googla eller fråga där de säljer VOLVO bilar eller någon som är van och kan VOLVO bilar och de äldre motorerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
belatucadros 0 Postad 2 Juni Kan inte så mycket om marinmotorer, men... här ska de nog inte komma olja. Släppte på toppen så kröp de ur vit geggig olja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 236 Postad 2 Juni Se där ja! Ett problem mindre, nu får du bara hoppas att det räcker med att byta O-ringarna så den inte är helt sönderfrusen. Jag hade nog demonterat hela oljekylaren, provtryckt för att se var det läcker någonstans. Bytt ut O-ringarna om det är där det läcker, är det elementet får man byta eller hör med någon kylarreparatör i närheten om de anser det går att laga/löda. Har du fått vatten i motoroljan också? Sug upp gamla skitiga oljan, köp någon billig motorolja och varmkör, byt sedan olja och oljefilter. Tycker att det står B230 i motorblocket strax bakom oljekylen mot svänghjulet till. Då är det en B230 (2.3 L) men försök få fatt på någon som kan tyda sifferkombinationerna på din typskylt, då får du reda på tillverknings år och hur många hk det var från början innan den blev båtmotor. https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_B23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
belatucadros 0 Postad 2 Juni japp det står B230. ska demontera hela kylaren i kväll och se om jag kan trycktesta på något sätt. nej det har inte kommit vatten in i motor vad jag kan se, varken under oljelocket eller på stickan, ser inget när jag tittar in i under ventilkåpan. blir olje byte oavsett. Ni har hjälp till enormt, Pär mycket tacksam för all hjälp inledningsvis, Mercury bedömt fick du in mig på rätt spår Tusen tack återkommer med resultatet, när jag bytt allt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser