Rindokeijo 0 Postad 9 timmar sedan (redigerade) Hej, jag köpte nyligen en motorbåt som är tillverkad 2008 och har gått 360 timmar. Efter 2 timmars åkning rasade drevet i ganska hög hastighet. Det är en Alpha one gen2 drev. Jag uppsökte killen jag köpte båten av och han sa att jag måste kommit åt tilten. Jag tänker att om man kommer åt tilten i hög hastighet så borde man väl känns av det på komforten (planingen). Jag märkte inget sådant utan hörde bara en smäll… Kunde dock köra in till hamnen med den med illalåtande ljud. Min fråga/fundering är om det kan bli så av tiltning? Har någon erfarenhet av vad som behöver bytas i drevet när det smäller såhär eller blir det till att köpa nytt drev?!? Hoppas på svar, Mvh Redigerad 8 timmar sedan av Rindokeijo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 129 Postad 6 timmar sedan 3 timmar sedan skrev Rindokeijo: Hej, jag köpte nyligen en motorbåt som är tillverkad 2008 och har gått 360 timmar. Efter 2 timmars åkning rasade drevet i ganska hög hastighet. Det är en Alpha one gen2 drev. Jag uppsökte killen jag köpte båten av och han sa att jag måste kommit åt tilten. Jag tänker att om man kommer åt tilten i hög hastighet så borde man väl känns av det på komforten (planingen). Jag märkte inget sådant utan hörde bara en smäll… Kunde dock köra in till hamnen med den med illalåtande ljud. Min fråga/fundering är om det kan bli så av tiltning? Har någon erfarenhet av vad som behöver bytas i drevet när det smäller såhär eller blir det till att köpa nytt drev?!? Hoppas på svar, Mvh Tråkigt så klart. Det är meningen att man ska kunna trimma båten under färd. Har du kört på en sten eftersom du hörde en smäll? Om det inte är fallet kanske drevet har skurit sig pga för lite olja. Jag föreslår att du tar båten till en Marina som får kolla på drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rindokeijo 0 Postad 6 timmar sedan Hejj, tack för ditt svar, nej det var inga stenar där utan 55 m djupt😃 Det konstiga är att efter smällen flöt det ut olja på vattenytan runt båten så något skumt hände. När jag kom iland så såg jag att drevoljepåfyllningsbehållaren var helt tom. Nu har jag lämnat in drevet för felsökning hos en båtmekaniker. Hoppas det går reparera det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 000 Postad 5 timmar sedan 7 minuter sedan skrev Rindokeijo: Hejj, tack för ditt svar, nej det var inga stenar där utan 55 m djupt😃 Det konstiga är att efter smällen flöt det ut olja på vattenytan runt båten så något skumt hände. När jag kom iland så såg jag att drevoljepåfyllningsbehållaren var helt tom. Nu har jag lämnat in drevet för felsökning hos en båtmekaniker. Hoppas det går reparera det. Man kan ju råka köra på något halvflytande i vattnet ex. stock eller annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser