0des 0 Postad 19 Maj Hej! Jag hjälper mig pappa att väcka liv i en Fjord 27 från 70-talet med Fordmotor med Sabb-kylvattenkonvertering som stått på land i ca 10 år. Vi får igång motorn och den går fint men vi upplever problem med flödet av kylvatten. Båten står på land och vi har kopplat en slang från ett vattenkar in i första värmeväxlaren. Vid uppstart suger den i sig ordentligt med vatten från vattenkaret men därefter avtar vattenflödet ur avgasröret och endast mindre mängd kommer ut. Därav har vi inte vågat köra motorn mer än några minuter åt gången. Vi har kontrollerat impellern som såg ok ut men behöver byta till en ny. I samband med kontrollen av impellern tätade vi med blå silikon men väntade endast två tim innan vi gjorde nytt startförsök vilket i efterhand kanske var för kort tid för det att härda ordentligt. Tyvärr gick även 1 av 6 vingmutterskruvar av till locket på vattenpumpen vid återmonteringen. Vi planerar att byta impeller och börja med den åtgärden för att se om det hjälper, andra förslag på vad vi kan kontrollera för att kontrollera kylsystemet och förbättra flödet på kylvattnet? Motor: Ford 2715E, serienr: S019972 Bränslepump: Minimec P5130/3, PT Bränslefilter: Agco Parts, 3405418M2 Vattenpump: Johnson Pump AB Sweden, 3/4”, F5B-9 Oljefilter: Purolator Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 023 Postad 19 Maj 7 timmar sedan skrev 0des: I samband med kontrollen av impellern tätade vi med blå silikon men väntade endast två tim innan vi gjorde nytt startförsök vilket i efterhand kanske var för kort tid för det att härda ordentligt. Varför använder du silikon? Papperspackning kräver ingen torktid och man riskerar inte att det pressas in rester i kylsystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0des 0 Postad 20 Maj Det var Loctite Flänstätning Blå Silikon vi hade tills hands just då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser