Gå till innehåll
lördag 10 maj 2025
jollas

Alfa gen 2 drevs växlar

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har köpt en uttern med inombordare och fick börja med att byta bälgar och slang till drevet. Bytte även impellern och har monterat ihop drevet och ska sätta tillbaks drevet. Hade dit det en gång men fick plocka av det eftersom det inte gick att växla. Jag har lagt i fram på båten och även drevet men nånstans gick det inte att få växelmekanismen att gå från fram till friläge så jag plockade av drevet och tänkte att det förmodligen var fel läge iaf på drevet så det var där problemet låg. Satte den i rätt läge med fram på växelföraren men fick inte tillbaks drevet. Det fattas  ca 6 cm så jag tänker att det kanske är splinsen in i motorn som är i fel läge. Testade att vrida på knutkorset på drevet med drivaxel( finns säkert ett annat ord för detta) men den går inte att vrida på mer än 0,5-1cm i rotationsrörelse  och jag upplever att det inte förändrar drivaxelns rotation utan snarare är någon form av menat glapp. Vrider jag på proppen för att testa lägena med växelföraren så funkar lägena som de ska men axel och drivkors sitter "fast"  ska det vara så?

På mitt gamla vp 280 så gick det att vrida på proppeller och då vred sig även axeln så jag undrar om jag satt ihop alfa drevet fel.. 

Redigerad av jollas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att vrida hela drevet med hjälp av propellern. Så om framväxel är i så går det att vrida runt hela drevet i backrikning och vice versa.

Om du har så mycket som sex cm kvar så har splinsen inte nått fram till ryckdämparen. Växelförarens anslutning går inte heller in i läge förrän de sista 2-3 centimetrarna.  Den kan nan dessutom se om nan kikar framifrån ocv underifrån. Den tjocka gummiringen kan komma ur läge när man monterar drevet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Eld-:

Det går att vrida hela drevet med hjälp av propellern. Så om framväxel är i så går det att vrida runt hela drevet i backrikning och vice versa.

Tackar för svar!

Så då vrider sig även drivaxeln med knutkorsen? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev jollas:

Tackar för svar!

Så då vrider sig även drivaxeln med knutkorsen? 

Ja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får jag nog dela drevet igen...eftersom jag uppfattar att det är stumt på överhuset och växlarna ändå verkar funka på underhuset.. Tyckte att överhuseet gick på lätt och att jag var noga med att växeln skulle vara i läge fram. Axeln från underhuset upp i överhuset upplevde jag gick in på rätt sätt så varför den nu känns stum är jag fundersam på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har delat drevet och konstaterar att det går lätt att vrida drev axeln i rotationsriktning fram och tillbaka ca 1 cm sen blir det tvärstopp. Lyfte av toppen på överhuset och ser drevaxeln gå emot växeln på insidan och funderar på om något sitter i vägen men kan inte  se något.Undersidan där underhusets axel går upp i splinsen rör sig lika lätt för att sedan bli tvärstopp. Finns det något mer alternativ än att något faktiskt ligger mellan växeldreven och stoppar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är alltså i överhuset det tar stopp när drevet är delat och alltihop är separerat från båten?

Det ska inte finnas någonting som kan hindra rotation i överhuset. Antingen kan du se något som hindrar på utsidan av överhuset eller så har du ett allvarligt fel inne i överhuset. Har du kört med drevet överhuvud taget? Det kan knappast ha gått sönder när du gjort service. Om något hindrar rotation inne i överhuset så har det gått sönder vid körning och det har antagligen varit med ett dramatiskt ljud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testkört den när jag köpte den men hörde inget konstigt då.När båten togs upp såg jag avgasbälgen hade släppt så då plockade jag av drevet och bytte bälgar , slang och impellern. Jag upplever det som att något ligger emellan för det går lätt att vrida den där centimetern men sen är det precis en spärr eller något tar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har inte något löst föremål som tar tag i ett knutkors?

Inne i överhuset finns bara axlar lager och kugghjul. Inget som kan komma i olag om det inte gått sönder.

I underhuset finns ju växelmekanismen och vattenpumpen. Där skulle det kunna hända grejor när man mekar. Tex att man monterat något fel i vattenpumpen eller att man indexerat växeln fel när man monterat ihop underhus och överhus. 

Det går ju också att göra fel när hela drevet monteras tillbaka på båten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man öppnat överhus eller underhus utan att har rätt kunskap och verktyg så kan man givetvis ställa till det också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu är drevet delat (tog isär det innan idag) och utan underhuset så är det detta problem och det är enbart där det är stopp. Underhuset funkar med växlar som det ska. Överhuset har jag, när jag bytte impeller,  inte rört mer än att jag lyft av det. Jag har enbart skruvat av övre oljepluggen och trycktestat det och när allt satt ihop så var det tätt. Jag är absolut ingen expert på området så jag får förlita mig på otaliga youtube klipp och gamla erfarenheter. Det som skulle kunna ha hänt är att något, när jag lossade oljepluggen, har ramlat ner mellan dreven. Vad menar du med indexera växeln fel?

När jag tog av drevet så var framväxel i på båten och jag har inte, mig veterligen,  ändrat det sen på drevet heller. Men det kan väl inte göra så att överhuset låser sig.....?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev jollas:

Men det kan väl inte göra så att överhuset låser sig.....?

Nej det kan det inte.

Växelföraren sitter ju på splines, varje fall på de jag har sett, och de går möjligen att sätta ihop fel så att växellägena inte fungerar som de ska. Men det kan inte ha med det beskrivna problemet att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man spekulerar så skulle det kunna vara en lös metallbit som legat i drevet hela tiden du haft det men som flyttat på sig och lagt sig mellan två kuggar när du har hanterat drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som du säger så var det något som låg mellan och det var väl en tanke som jag hade också men det hade jag inte vågat chansa på om du inte beskrivit och bekräftat mina aningar.Har mekat innan med vp 280 drev innan men detta drevet är nytt för mig så jag bockar och tackar fförall din hjälp!

Drevet sitter på nu och växlarna verkar funka iaf med växelreglaget inne i båten. Kan hända att jag behöver finjustera men det kan jag nog hantera. Tack än en gång!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vill jag inte göra dig orolig och förstöra din båtsommar men. Risken med en lös metallbit är att den hamnar mellan dreven när du är ute och kör och får hela drevet att rasa. Dessutom kommer den ju någonstans ifrån och det är också lite oroväckande. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för omtanken!

Jag vände drevet nästintill upp och ner och såg på golvet när kornet av metall landade på golvet. Blåste rent länge med tryckluft och kollade kugghjulen noga men de såg helt ok ut Tror att kornet kom från hålet för oljepluggen när jag gjorde ett påfyllningsrör för oljan på jobbet. Tack än en gång!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...