Gå till innehåll
söndag 18 maj 2025
Sebbe78

Hur vet jag mängden kylvätska som finns i motorn?

Rekommendera Poster

Jag tömde hela färskvattensystemet (trodde jag iaf) men nu när jag ska fylla på får jag knappt i 10 liter och motorn ska rymma 23?

Hittar inga markeringar för min/max nånstans heller. Kan vara övermålat om de sitter på utsidan. Har även varmvattenberedare kopplad till motorn om det har nån betydelse.

Men antar att det är farligt för motorn om det finns för mycket vätska i systemet?

Borde jag starta upp motorn en sväng och se vad som händer…?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får sällan ut allt när man tömmer. Det kan bli mycket kvar. Olika kringutrustning gör också att de uppgifter om mängd som man hittar inte stämmer. Om man fyller för mycket så kommer motorn spotta ut det överflödiga. Kan bli lite kladdigt av glykolen men annars inget problem. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok gött då är det nog lugnt. Sög ur det som gick upp till kanten med oljesugen 😁

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Hur mycket fick du ut, 10 l eller 23 liter, borde ha känsla för det, har du luft i systemet du inte blir av med, misstänker att det är en Penta av 40 model?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan skrev Ockle:

Hej,

Hur mycket fick du ut, 10 l eller 23 liter, borde ha känsla för det, har du luft i systemet du inte blir av med, misstänker att det är en Penta av 40 model?

Hmm tjaa den tömningen var inte helt planerad 😬

Hade tidigare sugit ut glykol ovanifrån (via påfyllningshålet) med oljesug/vacuumpump. Höll på med en annan grej och skulle bara plocka bort en slang som satt i vägen, som visade sig komma från vv-beredaren.

Den var iaf full med glykol och eftersom jag hade tänkt tömma systemet (fast inte just då) lät jag det rinna ut. 

Det som hamnade i kölsvinet ”dammsögs” upp med våtdammsugarn och det andra, ja det hamna ju i oljesugen. 
Väldigt svårt att uppskatta mängden totalt på grund av det kaos som uppstod och tiden däremellan. Det skulle lika gärna kunna vara 10 som 20 liter. 

Ja precis det är en tamd40b motor. Menar du att det är problem med att bli av med luft i dessa motorers kylsystem? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag tappade i botten på vvx och turbo, fyllde på genom expansionskärl, fick i lika mkt som jag tappade, kommer kolla nivån i expansionskärlet vid sjösättning, slang från turbo till expansionskärl fixar avluftningen, kolla så den inte är igensatt (KAD42)

Redigerad av Ockle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...