Bogus 3 Postad 17 Oktober , 2024 Har Monark 670 med AQ115 (b20). Sista turen så började den koka. Fyllde på vatten o tog mig hem. Inget synligt läckage. Oljan är fin. Ingen vit rök. Körde ca 40 minuter vid bryggan o nivån sjönk inte. När jag nu kommer till båten så är kärlet tomt igen. Kan det vara Martec sötvattenkylaren som börjat läcka igenom? Dvs när motorn kallnat så läcker den mer. Någon som har erfarenhet av problemet? Mvh Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 286 Postad 17 Oktober , 2024 Inte svar på frågan. Men man bör inte fylla på kallvatten i en motor / kylsystem förän den svalnat. Kan bli sprickor i gods. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 286 Postad 17 Oktober , 2024 (redigerade) Men för att hitta felet så går det väl att provtrycka Martek. Läcker det åt ett håll, så läcker det åt andra också. Alltså, kretsen Martek i serie med motor och den kretsens cirkulations motor, ska ju vara tät, i vart fall till ett visst lågt tryck. Jämför kylare och motor i en bil. Redigerad 17 Oktober , 2024 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 581 Postad 17 Oktober , 2024 Kollade du nivån medan motorn var igång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 17 Oktober , 2024 Ja, jag kollade när motorn var igång. Nivån sjönk när motorn kallnat. Gick i 1,5 l. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 23 Oktober , 2024 Nu har jag provtryckt Martec kylaren utan att se något läckage. Kopplade en vattenslang direkt till ingående anslutning samt pluggade returen. Vattentryck ca 5 bar. Förslag på hur jag kan felsöka vidare? Kylvattnet försvinner (ca 1,5 liter) utan synligt läckage i motorrummet. Oljan är fin, dvs inget vatten i den. Svårt att bedöma avgaserna färg eftersom utloppet är under vattenlinjen. Nivån i expansionskärl är stabilt när motorn är igång men sjunker mycket när motorn kallnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser