streck 0 Posted September 7 Jag har en Evinrude 70hk 3cyl från 1990. Jag behöver starta den med choke och fullt varvtal i några sekunder för att sedan gradvis sänka och låta den stå några minuter på högre varvtal än tomgång. Därefter kan jag köra i alla farter och tomgång i flera timmar utan problem. Mina problem uppstår när jag har slagit av motorn för många gånger på kort tid. Då är den väldigt svårstartad. Det går bra att slå av och på 2-3 gånger utan besvär. Men efter det är det hopplöst. Då hackar den bara och slår av sig själv. Då är det bara sitta och vänta i en halvtimme innan den går att få igång igen och då är det ingen idé att slå av igen. Nästa tur återupprepas proceduren. Det är samma sak även med nya tändstift. Är det någon som haft liknande besvär och fått ordning på det eller vet vad lösningen är? Inte jättekul att behöva ha motorn igång i timtal när man vill fiska. Share this post Link to post Share on other sites
pos42 32 Posted September 8 23 hours ago, streck said: Jag har en Evinrude 70hk 3cyl från 1990. Jag behöver starta den med choke och fullt varvtal i några sekunder för att sedan gradvis sänka och låta den stå några minuter på högre varvtal än tomgång. Därefter kan jag köra i alla farter och tomgång i flera timmar utan problem. Mina problem uppstår när jag har slagit av motorn för många gånger på kort tid. Då är den väldigt svårstartad. Det går bra att slå av och på 2-3 gånger utan besvär. Men efter det är det hopplöst. Då hackar den bara och slår av sig själv. Då är det bara sitta och vänta i en halvtimme innan den går att få igång igen och då är det ingen idé att slå av igen. Nästa tur återupprepas proceduren. Det är samma sak även med nya tändstift. Är det någon som haft liknande besvär och fått ordning på det eller vet vad lösningen är? Inte jättekul att behöva ha motorn igång i timtal när man vill fiska. Krav på choke låter som att den ev kan få för lite soppa. Då kan den sen lätt gå varm, vilket kan ge en hel rad olika problemsymptom. Börja med en stor dos Redline SI-1 samt kolla soppfilter och förfilter, det innan du börjar riva grejer kanske i onödan. skulle ju kunna vara nån tändspole kanske, vilka kan påverkas av värme. Men jag ser i och för sig ingen koppling till det och att du måste ha full choke…. Share this post Link to post Share on other sites
streck 0 Posted September 10 2024-09-08 vid 16:09 skrev pos42: Krav på choke låter som att den ev kan få för lite soppa. Då kan den sen lätt gå varm, vilket kan ge en hel rad olika problemsymptom. Börja med en stor dos Redline SI-1 samt kolla soppfilter och förfilter, det innan du börjar riva grejer kanske i onödan. skulle ju kunna vara nån tändspole kanske, vilka kan påverkas av värme. Men jag ser i och för sig ingen koppling till det och att du måste ha full choke…. Tack för svar! Ska titta närmare på dina idéer Share this post Link to post Share on other sites
pos42 32 Posted September 13 Berätta i forumet hur det går Share this post Link to post Share on other sites