skippeer 449 Postad 6 Augusti , 2024 (redigerade) När vi planerade längesegling var vi med i en avseglargrupp hos JRSK för att bolla ideer och dela på tips. Naturligtvis kontakt med fd och pågående långfärdsseglare. Bimini: Vid segling i norra Europa är för mycket sol inget stort problem men ibland med en varm sommar ala 2018 är en bimini över sittbrunnen värdefull. Tips: Maximera bredden på biminin, vid segling lutar båten och vid solens uppgång/nedgång, för att få bästa skydd. Jag hade otur med biminins rostfria rör som kom i konflikt med sidohängda solpaneler, modifierat upphängningen så det fungerar idag. Akterrören bad jag att sitta nära hanfoten till akterstaget för att minimera strul vid hantering av aktertampar, speciellt vid medelhavsförtöjning med aktern mot bryggan. Kan vara stressigt vid stark vind och 1-2 ombord. Tänk till innan beställning om du vill placera mjuka solpaneler ovanpå, en del rekommenderar ett extra lager med väv. Igår fick vi för oss oplanerat 20 m/s med vind så jag trodde biminin skulle blåsa sönder och var då glad att det inte satt några solpaneler. Grannbåten idag har dragkedja runt solpanelen som troligen tål vindbyar bättre än de som har 6 öljetter för fasthållning. Idag tvättdag och då används biminin som galghållare med resultat att en del sömmar tar stryk. Solskyddsgardiner Tror vi beställde biminin med några sidosolskydd år 2019. I våras kompletterade vi med fler löstagbara sidomonterade solskydd i Portugal. Stor skillnad på transparensen, gillar de nya bättre för sikten igenom är bättre. Vet inte om skillnaden beror på tidpunkt typ produktutveckling eller att man i Portugal föredrar solskydd som släpper igenom mer luft och därmed blir mer transparenta. Kolla vid beställning och vid fel svar beställ solskyddsgardiner längre söderut. Allt tar tid, vi beställde på hösten och fick leverans inför sjösättning på våren. Gäller att ligga på och gärna vara påläst oavsett produktområde. Årets solskydd Nedan solskydd från 2019 Redigerad 6 Augusti , 2024 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser