Jump to content
Sunday 16 March 2025
Sign in to follow this  
Lumik

Vinterkonservering Mercruiser 4.5 V6 - 250hk bravo 3

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har köpt en båt med Mercury Mercruiser V6 4.5 liter 250hk - 2017 med Bravo 3 drev och har några funderingar inför vintern då jag tidigare enbart mekat med utombordare.

 

Jag läser att man bör använda en spolmuff för att konservera motorn med glykolblandning. Eftersom jag tänkt att ta bort drevet och förvara inomhus så är min fråga om det inte går att lossa drevet och föra ner slangen som tar in kylvatten direkt i en behållare istället för att använda spolmuff? Eller är det något annat jag bör tänka på då?

Jag läser även att termostaten bör vara öppen vid konservering, är detta nödvändigt eller öppnas den direkt/tillräckligt då jag spolar in glykolblandningen i motorn?

 

Jag tänkte även byta impellern, vad jag förstår sitter den på motorn och inte i drevet (bravo 3), vart på motorn sitter denna? Bör jag byta impellern innan jag gör konserveringen eller har det ingen betydelse?


Tack på förhand!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sötvatten eller sjövatten kylning?

Skiljer en hel del i förfarande mellan dessa system.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Gelis:

Sötvatten eller sjövatten kylning?

Skiljer en hel del i förfarande mellan dessa system.

Hej Gelis,

 

Det är sötvattenkylning.

 

Tack på förhand!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läs på online ordentligt (finns betydligt mer info på amerikanska forum). Den motorn är Mercurys egna och har en hel del ess i rockärmen. Den skall ej jämföras med gamla 4.3an eller VPs nya 4.3 för den delen…

 

Jag tycker den verkar vara en kanonmaskin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev Mange249:

Läs på online ordentligt (finns betydligt mer info på amerikanska forum). Den motorn är Mercurys egna och har en hel del ess i rockärmen. Den skall ej jämföras med gamla 4.3an eller VPs nya 4.3 för den delen…

 

Jag tycker den verkar vara en kanonmaskin.

Okej, har varit lite svårt att hitta info online, får leta på amerikanska forum, har du någon sida du brukar titta på?

 

Än så länge verkar motorn väldigt bra, är första säsongen för mig med den 😊

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har inte kollat nu men vågar nästan lova att du kan fina fina instruktionsvideo på youtube.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då du har sötvattenkylning behöver du inte bry dig om termostaten eller något annat. 
Koppla på sugslangen till impellerpumpen och kör vanligt vatten varmkör så oljan blir lite varm byt olja och kör igenom glykolblandningen, jag brukar köra igenom ca 20 liter.

Impellerpumpen är remdriven följ sugslangen så hittar du den.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Gelis:

Då du har sötvattenkylning behöver du inte bry dig om termostaten eller något annat. 
Koppla på sugslangen till impellerpumpen och kör vanligt vatten varmkör så oljan blir lite varm byt olja och kör igenom glykolblandningen, jag brukar köra igenom ca 20 liter.

Impellerpumpen är remdriven följ sugslangen så hittar du den.

Okej det låter bra, så där pumpen/impellern sitter lossar jag inkommande vattenslangen från drevet och sätter dit en slang från en glykolbehållare, är det rätt uppfattat? 

 

Tack!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timmar sedan skrev Ginger:

Jag har inte kollat nu men vågar nästan lova att du kan fina fina instruktionsvideo på youtube.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...