Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
jojosurf

Cockpit bimini top eller inte?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är intresserad av era åsikter när det gäller cockpit bimini top (kapell som man har över skeppare eller större del av sitbrunnen endast över huvudet). Är de bara i vägen och stör seglingen? Jag undrar om de är bra i riktigt varma miljöer, till exempel i Medelhavet under juli månad? Segelbåten är en cruiser/race på cirka 35-40 fot.

/J

Skärmavbild_2024-03-18_kl._06_38_25.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den Jenneau vi hade i 15 år hade gått sina första år som charterbåt i Grekland och var försedd med bimini när vi köpte den. Vi övervägde att ta bort det och skaffa ett riktigt sittbrunnskapell istället men tänkte att vi ger det chansen en säsong först. 
Det kom till användning mycket och vi valde att behålla det. Solskydd, regnskydd, daggskydd på sena sommarkvällar.
Medelhavet i juli skulle jag absolut inte vilja vara utan en biminitop!

 

Efter några år när det var dags att köpa nytt så fortsatte vi med biminitoppen, lät göra kompletterande sidor och bakstycke samt anslutning till sprayhood och fick då många valmöjligheter att få sol och lä i sittbrunnen. 

En tanke om Du överväger att låta göra en bimini till Din båt...sätt fästena för bågarna så långt ut som möjligt vid däckslisten.Inte uppe på sargen..
De är i vägen och ger inte alls samma yta på biminitaket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Kalle_Kula:

Den Jenneau vi hade i 15 år hade gått sina första år som charterbåt i Grekland och var försedd med bimini när vi köpte den. Vi övervägde att ta bort det och skaffa ett riktigt sittbrunnskapell istället men tänkte att vi ger det chansen en säsong först. 
Det kom till användning mycket och vi valde att behålla det. Solskydd, regnskydd, daggskydd på sena sommarkvällar.
Medelhavet i juli skulle jag absolut inte vilja vara utan en biminitop!

 

Efter några år när det var dags att köpa nytt så fortsatte vi med biminitoppen, lät göra kompletterande sidor och bakstycke samt anslutning till sprayhood och fick då många valmöjligheter att få sol och lä i sittbrunnen. 

En tanke om Du överväger att låta göra en bimini till Din båt...sätt fästena för bågarna så långt ut som möjligt vid däckslisten.Inte uppe på sargen..
De är i vägen och ger inte alls samma yta på biminitaket.

Då lutar det åt att det blir en biminitoppen. Kan man lätt fälla ihop biminitoppen ifall man vill? Jag tittar ofta på seglet under segling. Om man har biminitoppen över huvudet ser man ju knappast eller hur? Men om man kan fälla ihop biminitoppen utan problem så är det ju bra.   Jag tänkte på denna bifogat bilden,  ser helt fastmonterade?

Skärmavbild_2024-03-19_kl._06_54_39.png

Skärmavbild 2024-03-19 kl. 06.54.22.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår bimini fälldes bakåt och skyddades med en kapellstrumpa. Viktigt att ha ett skydd över den då den är fantastiskt skön att hålla sig i när det behövs.. Fett från händerna fastnar på kapellväven annars och ger fula fläckar och förstör impregneringen. Den var helt ur vägen för att se segel och riggen! Har sett en del som har en infälld plastruta i biminin..kanske inte är så dumt men jag hade nog valt att ha en "kapellucka" att dra över plasten för att stoppa solen när det är sådant väder.. Vi hade hund och det var viktigt att den kunde hitta skugga.. Skall se om jag kan hitta en bild på när hela konstruktionen är uppsatt..

IMG_0542.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild uppifrån med bara bimin uppsatt och en bild med allt på plats. Ytterligare ett tips för sprayhooden är att ha mittenrutan öppningsbar...mycket användbart..

Skärmavbild 2024-03-19 kl. 08.19.05.png

Skärmavbild_2024-03-19_kl._08_38_21.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade inte pallat en v i Croatien utan den.

Här hemma skulle jag kanske satsa på vanligt kapell men risken är ju att somrarna blir varmare och varmare?

 

//  Mats W

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken att Sommaren blir varmare?

Är det inte så att du blir äldre och äldre dvs mer känslig och inte riktigt minns tidigare somrar 😉

Eller propaganda för MP?

 

Oavsett så rekommenderar jag biminitop för undvika solsting på äldre dagar....

 

 

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...