Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026
Gäst Peter

Hur byter man impeller?

Rekommendera Poster

Gäst Peter

Har en Yamaha 30hk som jag försöker byta impeller på. Är det någon som vet hur man gör? Har tagit bort 4 bultar men lyckas ej få bort nedre delen. Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Arne

oj oj passa dig för det svårt att få täta skarvar lämna in den i stället

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Du måste lossa drivaxeln.Det finns en inspektionslucka i mitten på riggen.skruva av den var mycket noga med att du har samma växel i när du tar i sär den som när du skruvar ihop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

har du kollat om du har en femte bult under styrfenan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Roger

Hej .Kolla bulten under den reglerbara fenan,och ta bort den.Kolla även växelstaget som går från växelföraren uppe vid motorns sida och ned till växelhuset.Den kan vara deladmed en koppling någon stans innanför en lucka på riggen alt så går den upp och har sin koppling under motorn.Sedan är det bara att släppa ned växelhuset med drivaxel .Allt följer med .Sedan sitter impellern innanför en liten kåpa där drivaxeln går ut ur växelhuset.Lätt som en plätt.PS kolla med en repverkstad var man delar växelstaget,så slipper du göra bort dig. mvh Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peter

Tack för alla svar. Fler frågor: Jag har kikat runt hela motorn efter någon lucka men ej hittat någon. Styrfena?? Vilken är det??? Den enda bult jag kan tänka mig är en jag hittade under zinkanoden. Skall den lossas? // Peter När jag ringde Yamaha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

HAHAHAHAAA

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...