Gäst Peter Postad 6 Maj , 2003 Har en Yamaha 30hk som jag försöker byta impeller på. Är det någon som vet hur man gör? Har tagit bort 4 bultar men lyckas ej få bort nedre delen. Tacksam för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Arne Postad 6 Maj , 2003 oj oj passa dig för det svårt att få täta skarvar lämna in den i stället Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Maj , 2003 Du måste lossa drivaxeln.Det finns en inspektionslucka i mitten på riggen.skruva av den var mycket noga med att du har samma växel i när du tar i sär den som när du skruvar ihop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 Maj , 2003 har du kollat om du har en femte bult under styrfenan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Roger Postad 7 Maj , 2003 Hej .Kolla bulten under den reglerbara fenan,och ta bort den.Kolla även växelstaget som går från växelföraren uppe vid motorns sida och ned till växelhuset.Den kan vara deladmed en koppling någon stans innanför en lucka på riggen alt så går den upp och har sin koppling under motorn.Sedan är det bara att släppa ned växelhuset med drivaxel .Allt följer med .Sedan sitter impellern innanför en liten kåpa där drivaxeln går ut ur växelhuset.Lätt som en plätt.PS kolla med en repverkstad var man delar växelstaget,så slipper du göra bort dig. mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 9 Maj , 2003 Tack för alla svar. Fler frågor: Jag har kikat runt hela motorn efter någon lucka men ej hittat någon. Styrfena?? Vilken är det??? Den enda bult jag kan tänka mig är en jag hittade under zinkanoden. Skall den lossas? // Peter När jag ringde Yamaha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser