Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
patrikflink

Några ideer på hur bygga om?

Rekommendera Poster

Idag så laddar BB motor 1 batteri för start av den. SB motor laddar start och förbrukningsbank (start/förb. batterier är samma, se bild).

 

Har köpt 2 nya 100ah start och stopp AGM som jag vill att SB och BB ska starta ifrån men endast laddning från BB motor, möjligt?

 

SB motor hade jag tänkt att endast ladda förbrukarbanken på 5st 100ah AGM och ha inget med start att göra, utan ska ge till allt annat (utom bog och ankarspel såklart).

 

Gillar inte hur det är idag, vill ha separata start respektive förbruknings batterier.

 

Blir lite förvirrande med Bargraph Drive Unit som verkar länk mellan dom bägge huvudbrytare. Jag har i displayen med någon mätare som jag kan se spänningen i bägge bankarna, misstänker att det är den.

 

Har även en knapp som heter Link, enligt manualen så kan jag länka ihop alla batterier om tex en bank är tom.

 

Några förslag? Kan självklart ladda upp bättre elschema.

FB_IMG_1695661707909.jpg

IMG_20230929_170827158.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det räcka med att bara flytta kabeln som jag målat rött (från startmotorn till den andra huvudbrytaren)?

IMG_20230929_172913466.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan svara mig själv, gick utmärkt!

 

Men jag har isolerat generatorkabeln och ska dra en från generatorn direkt till batteribanken (förbrukning), vill ju inte att bägge generatorer ska ladda startbatterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...