Gå till innehåll
torsdag 07 augusti 2025
andhed67

Import av båtkapell från Norge

Rekommendera Poster

Eftersom det det var svårt att få tag på så köpte jag ett kapell från en båtfirma i Norge till min norskbyggda DC. 

Kapellet skickades via Postnord. Fick faktura från båtfirman med moms. Fick ytterligare en faktura på svensk moms plus andra avgifter när tullen satte tänderna i leveransen.

Någon som vet om det går att få tillbaka momsen på något sätt eller är man torsk på ytterligare 3500 kr som staten lägger beslag på?

Med facit i hand så hade jag tjänat på att ta bilen till Norge och köpt det direkt i butiken. Tyvärr hade in klimatet tjänat på det. 

Måste varit några som hade otur när dom tänkte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att det var ett fabriksnytt kapell.

Vad du skulle gjort var att i förväg kommit överens med båtfirman att de skulle skickat båtkapellet för export, inte bara som en vanlig försäljning. Något mer pappersarbete för deras del, men marginellt. Då lägger de inte på norsk moms, då de heller inte behöver betala in någon moms på sådan försäljning till norska staten.

Svensk importmoms/tull tillkommer dock alltid, och betalas av dig. Gissar att den fakturan kom från PostNord.

Då jag haft norska båtar som inte varit så vanliga i Sverige under många år har jag - liksom du - köpt en hel del från Norge. Men det går inte få tillbaka något i efterhand om du gjort fel från början. Visst kan du överklaga momsinbetalningen som gjorts via PostNord, men det är ju inte där något "fel" föreligger. Så den vägen kommer du ingenstans med.

Felet är ju att du beställt kapellet som vilken (norsk) köpare som helst och betalat vanliga norska priset (inkl norsk moms), men sedan bett dem skicka till en adress i Sverige.

Samma problem kan uppstå numera om man köper från UK. Många brittiska företag har fortfarande inga rutiner för att sälja på export för momsning i EU/mottagarlandet och debiterar alltid UK-moms på priset. Då blir det ofelbart dubbel moms, eftersom PostNord är grinigt nitiska (finns dock några andra fraktbolag som inte är det 😉 ). Inte ens om företaget säljer via ebay/UK fungerar det alla gånger, trots att ebay nu efter Brexit har en funktion vid försäljning till länder inom EU så svensk moms betalas direkt vid köpet och ebay. Samma finns på Aliexpress och Wish t ex.

Jo, någon har haft "otur när dom tänkte" Men vem, låter jag vara osagt 😛.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har som policy att inte handla på distans från länder utanför EU. Ibland blir det besvärligt, men jag ser det som för tröttsamt med all konstig hantering som uppstår.

Trist att inte kapellföretaget hade koll, eller ens förutsåg problemet så att du som kund hade kunnat kolla upp det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...