Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Skettlandssnipan

Byta upp sig till större motor på en Fjord 21

Rekommendera Poster

Sitter en AQ140A på 125hk just nu, lite klent men funkar om man inte har för bråttom! Vore kul att börja kolla på alternativ, och var man hittar en begagnad motor, samt hur svårt det är att byta motor - hur lång tid tar det att sätta dit en ny motor? Kan eventuellt få hjälp från en kunnig så kanske går lite snabbare då... Samt vad kan man tänka behöva betala för en sådan motor i skapligt skick?

 

Funderar på en AQ205 (V6a) eller AQ211 (V8a). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,jag monterade,på varv, en tre år gammal Mercruiser4,3mpi med fabriksnytt drev 2010 i en Fjord21.Jag har för mig att det slutade på ca.140 tusen kanske(förträngt).De flyttade batterierna, monterade adapterplatta VP/Merc i akterspegeln samt plastade nya motorfästen.bl.a.Fick samma fart som med liten V8(33knop) o båten går fint med denna motor.Annars tror jag att en fyrcylindrig AQ171 är ett enklare montage o båten ska visst  göra 30 knop med dessa.Kanske lite extra isolerat motorum för att komma från ljudet från de högre varvtalen.Det kanske är svårt med delar till dessa motorer så det kan vara ett problem.Jag tror ganska många konverterat till V8 i Fjordarna så det finns nog nån som kan svara bättre än mig på detta.//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...