Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Fro_st

Johnson 25hk växel

Rekommendera Poster

Godkväll. Det är så här att jag har en Johnson 25hk vars växlar bara går i om jag snurrar på staget där propellern ska sitta, har testat att justera på vajern som går till reglaget men det gör varken eller. Jag har läst om att det ska sitta två skruvar bakom en liten lucka som man tydligen kan justera.

Sedan en annan sak är att jag tappade propellern när jag var och skulle fiska, så jag måste beställa ny men såg att staget som propellern ska sitta på har inga splines

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är aldrig fel att berätta vilken årsmodell det handlar om. Troligen är det en 70-tals motor. Dessa saknar avgasport i propellern och har brytpinne i st.f. splines.

 

Staget där propellern skall sitta? Menar du propelleraxeln?

 

Hur vet du att växeln inte går i?

Notera att propeller ska gå att rotera i drivriktningen med ett klickade ljud när framväxeln ligger i. Åt motsatt håll skall det vara stumt.

 

På boats.net finns sprängskisser om du är intresserad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev guestsson:

Det är aldrig fel att berätta vilken årsmodell det handlar om. Troligen är det en 70-tals motor. Dessa saknar avgasport i propellern och har brytpinne i st.f. splines.

 

Staget där propellern skall sitta? Menar du propelleraxeln?

 

Hur vet du att växeln inte går i?

Notera att propeller ska gå att rotera i drivriktningen med ett klickade ljud när framväxeln ligger i. Åt motsatt håll skall det vara stumt.

 

På boats.net finns sprängskisser om du är intresserad. 

Köpte båten nyligen med motor och dessvärre inte årsmodell motorn är. Men å andra sidan så stod det 77 inne på motorn, sen om det är årsmodell vet jag inte. Propelleraxeln menar jag givetvis, ber om ursäkt för mitt okunnande i termerna. Men tur att du förstod vad jag menade iallafall. Jo alltså växlarna går i om jag samtidigt som jag vrider på axeln åt något håll och för "växelspaken" fram eller bak, men om jag inte snurrar på axeln så går det inte i växel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Fro_st:

Jo alltså växlarna går i om jag samtidigt som jag vrider på axeln åt något håll och för "växelspaken" fram eller bak, men om jag inte snurrar på axeln så går det inte i växel. 

Detta är helt normalt.

 

Motorn bör vara igång när du lägger i växeln, speciellt gäller detta för backväxeln. Anledningen är att det krävs så stor kraft att tvinga i backen med stillastående motor att växellänkaget kan gå sönder/böjas. Konstruktionen är liknande på alla utombordare med växel. Detta beror på växels konstruktion med en så kallad Clutch dog som griper tag i fram resp. backdrev. Samma konstruktion finns på nästan alla utombordare. Det finns filmer på tuben om du vill förstå hur det funkar. 

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...