Gå till innehåll
torsdag 04 september 2025
Terri

Byggande av bokhyllor i yacht.

Rekommendera Poster

Det här är något som jag aldrig sett. Men med väldigt mycket böcker har jag preliminära planer på att bygga bokhyllor i en framtida yacht (säg knappt 12 m). Jag tänkte att de kunde klämmas fast med tvärribbor från ena till andra sidan, för att slippa skruva i och skada paneler. Hyllorna skall förutom mängder av böcker, även kunna rymma stereo, högtalare, och TV. Jag tänkte även att soffan (den mindre) på ena sidan av salongen kan användas som (stabiliserande) del av bokhyllan efter att dynorna plockats bort. Denna sida av salongen offras till bokhylla. Bakom den större soffan på andra sidan kanske en hylla kan få plats, strax under taket, om tillräckligt högt belägen för att inte slå huvudet i den.

Några tankar om tillvägagångssätt och tekniker kring ett sådant byggande, så det blir stabilt och snyggt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte vad du menar med att ”klämma fast”, men tänk dig att du har en hylla som väger 150-200 kg med böcker, virke och TV mm och båten lutar 25-30 grader så hyllan blir hängande över salongen och det gungar - är den kvar i sin plats då, eller rasar den med en brak över besättningen? 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Dessvärre kan hyllorna nog bara vara fyllda medans man "längeseglar" i hamn. Ute på havet måste böckerna vara nedstuvade. Såvida inte hyllan är en extremt stabil konstruktion, och med kanter (band) som hindrar böckerna från att ramlar ur. 

Jag tänker mig tvärgående ribbor (smala plankor) från babord till styrbord som trycker bokhyllan mot sidan så den inte välter. Dessa ribbor får väl vara anpassade att följa taket, och eventuellt längs främre väggen i salongen strax ovan entrén till förpiken. Ribborna skall sitta fast i bokhyllan, antingen med skruvar, pluggar, eller sågade nyckelpositioner som hakar i och låser sig i varandra.

Nedtill får fast-sättandet av hyllan lösas på annat sätt, för det fungerar ju inte med ribbor tvärs över salongen där man rör sig. Man får istället hitta fästen, kanter, eller hålrum i väggen bakom hyllan att haka fast i.

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...