Brandten 29 Postad 24 Juli , 2023 Hej, Frågade på Facebook men fick tips om trasig slang till bränsletillförseln och klipp bort Nautilock. Tänkte om det finns några fler tips här i gruppen. 🙏 Har en Yamaha F80 AETL årsmodell 2004 som var på stor service för 20 gångtimmar sedan. Första starten bara att blippa upp Nautilock och starta så hoppade motorn igång som om den var ny. Samma sak efterföljande 15 starterna/resorna (har gjort 20 totalt). Men senaste gångerna har den verkat tjurig. Nautilock indikerar av genom ljusdioden. Startmotor går fint och efter några sekunder kommer en ljudsignal. Testar igen och då går det bra. Ibland behövs "fast gas" reglage. Batteriet har 14.7 volt. Fräsch 98 oktan soppa. Ny olja. Var ska jag börja felsöka? Om det är något att felsöka - den startar ju alltid dock inte riktigt lika lätt som första gångerna efter servicen. 🤔🙏 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinaKillen 49 Postad 24 Juli , 2023 Säker på att batteriet har 14,7 volt? I så fall kan det kanske vara skadat. Jag är inget proffs på detta, men det är på tok för högt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brandten 29 Postad 24 Juli , 2023 Just nu skrev FinaKillen: Säker på att batteriet har 14,7 volt? I så fall kan det kanske vara skadat. Jag är inget proffs på detta, men det är på tok för högt. Nej inte säker. Det var aktuella siffror på Yamaha-instrumentet på panelen. Ska mäta direkt på batteriet imorgon och verifiera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinaKillen 49 Postad 24 Juli , 2023 Jag vet inte om ett skadat batteri kan ”falskvisa” för hög spänning. Kanske inte. Det är säkert mätfel. Du gör nog rätt i att dubbelkolla med multimeter direkt på batteriet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brandten 29 Postad 26 Juli , 2023 2023-07-24 vid 22:46 skrev FinaKillen: Säker på att batteriet har 14,7 volt? I så fall kan det kanske vara skadat. Jag är inget proffs på detta, men det är på tok för högt. Du hade rätt. Det var 12.7 både på batteriet och på mätaren så jag kom ihåg fel. Var ner igår och idag. Startar lätt på första försök så kan vara så enkelt som att jag behöver pumpa upp lite soppa när den stått några dagar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser