Gå till innehåll
lördag 27 juli 2024
frekop

hål motorblock

Rekommendera Poster

Hej, vad har dessa två hål för funktion? dom sitter på motorblocket bakom avgaslimpan på en 3.0L mercruiser

PXL_20230707_125315985.PORTRAIT.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns motsvarande hål i limpan eller är de blockerade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hålen i limpan är blockerade, problemet är att den limpan har en spricka och läcker. Har delar efter en skrotad 2,5L hemma och den limpan täcker inte riktigt dom hålen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På de 3,0 Mercruiser jag sett är hålen i toppen pluggade med "frostpluggar". Men jag är ingen expert på dessa motorer så om din varit likadan vet jag inte.

Det borde inte vara något problem att få tag på satser med nya pluggar, är trots allt en extremt vanlig motor. På engelska brukar de kallas "core plugs" eller "freeze plugs".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, Nä de borde inte va några problem o få tag på dom. En annan liten detalj som inte passar är förgasaren, på 3L limpan satt det en mercruiser förgasare. Men tänkte använda en rochester 2-jet som satt på 2,5L limpan. Hur kommer detta funka tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasaren kommer absolut att fungera. Men om den kommer från en 2,5L och ska sitta på en 3L så kanske den behöver andra munstycken.

 

Hålen kan antingen finnas där för att underlätta gjutningen av toppen eller så skulle de kunna vara en förberedelse för ett helsystem där även limpan är sötvattenkyld. Nu är den ju inte det så oavsett vilket så måste hålen vara pluggade när limpan är monterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svar. Får prova mig fram lite, detta blir lite av en Quick fix, då jag har dessa delar liggandes hemma.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma block och topp används väl även som industrimotor (eller var i alla fall avsedd för det). Hålen bör vara avsedda för att värma insuget på en sådan motor.

 

Angående förgasare så kan det ju vara som Eld- konstaterat att munstycken skulle kunna behöva bytas. Men jag skulle nog tro att det fungerar ändå för den har inte särskilt vass kamaxel.

Hur stor skillnad i storlek är det på halsringarna? En 2,5 liters har troligen något mindre halsringar eftersom den kräver mindre flöde på toppvarv. Det gör i så fall att din 3,0 kommer att tappa lite effekt på topp, däremot är det fullt möjligt att vridmomentet ökar något lite i låg och mellanregistret. Men det är ju bara att testa. Troligen är det hel acceptabelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...