Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
PerHallin

Tips på bra och kunnig återförsäljare elmotorer

Rekommendera Poster

Jag har en fin Utter 520 som har ett extra fäste på akterspegeln för en extra liten utombordsmotor. Jag är ute efter en elmotor att primärt använda för trolling men även att ha som reservmotor om min Yamaha 80 skulle packa ihop.

 

Kan någon tipsa om en bra och kunnig affär/återförsäljare som jag kan konsultera?

 

Har provat att mejla en kedja och det tog nästan en vecka tills jag fick god dag yxskaft-svar.

Jag gissar att jag behöver en lång rigg på 42" (107 cm) eftersom avståndet mellan motorfästet och vattenytan är ca 54 cm. Skulle även 36" (91 cm) fungera?

Motorn kommer att hamna en ganska lång bit bakom akterspegeln så teleskop på rorkulten är ett krav. Finns det kanske även förlängare till rorkult?

Vilken typ av batteri är att rekommendera? Gissar att jag inte kommer att hålla på att trolla i flera timmar. Jag vill nog max lägga 10 000 för hela paketet.

 

Per i Bergslagsmetropolen Virsbo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du väljer en elmotor av välkänt fabrikat, och att den är avsedd för det vatten du skall använda den i, jag tänker på att inte alla är så tåliga för saltvatten så är det väl inga problem.
Minn Kota är väl den mest välkända tillverkaren. Men det finns fler. Sedan kan du googla och se var priset är fördelaktigast, kanske Prizerunner har koll på sådana också..?

Jag har sett att sportfiskebutikerna säljer sådana motorer, och dom om någon borde ju veta vad du behöver.

 

Min elmotor har en teleskopisk rorkult, jag tror att det nog är ganska vanligt.

 

Rigglängd… ja de flesta har väl ett alterspegelfäste som har en låsbar hylsa, i vilken riggröret löper, och här finns det generösa justeringsmöjligheter.

 

Batterier (och motor)…. 10.000 kr… budgeten känns snål.

Här finns det olika åsikter. Om du nu skall trolla i flera timmar, och då gäller det väl inte att ploska fram kaniner och duvor ur höga hattar… så är det ju motorns effekt, batteriernas kapacitet och tiden som då får räkna på.

Min motor kan dra 42 ampere på fullt pådrag då den skjuter på en 260 cm gummibåt med en person ombord i fem knop.

Det bästa är ju moderna lithiumbatterier, men dom kostar ju en hel del. Traditionella blybatterier är numera inte direkt billiga dom heller, det har ju att göra med världshandelspriset på bly, som gått upp.

Sedan är blybatterier ”tunga som bly” och ju fler batterier desto tyngre båt, som kräver mer energi…

 

Oavsett vilka batterier du väljer så skall dom ju laddas. Nu brukar ju ”generatorerna” i en del utombordare vara rätt så mediokra, men jag vet inte hur det är med din yamma.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...