Gå till innehåll
onsdag 04 juni 2025
Telma

mystisk tändföljd

Rekommendera Poster

hej, har en mercruiser 3.0 som har gått mycket konstigt. hade den på service och meken sa att de går taskigt de här motorerna. den hoppar och stannar om man inte gasar på. Nu inför säsongen tänkte jag få den att gå bättre. jag är inte expert men har mekat  en hel del. Bytte tändstift och blev konfunderad. kablarna på fördelaren sitter i tändordning 1, 2, 3, 4. det känns helt galet? det står tom på motorns luftrenare tändföljd 1,3,4,2. kan det verkligen vara så att en verkstad satt kablarna galet och jag kört omkring med motorn på det viset. Vågar knappt skifta kablar och försöka starta. Tacksam för någon vettig förklaring om det här.

IMG_5444.jpg

IMG_5445.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt dem i rätt ordning enligt dekalen på flamdämparen, men kolla om det finns ngn märkning på fördelaren för den ser elektronisk ut och de kan ha hittat på ngt där! Om det blir fel så kommer motorn bara hosta och inte vilja gå bra kommer inte gå sönder. Du behöver veta vilket håll rotorn i fördelaren snurrar för att få det här rätt och flytta inte på 1'an! Förhoppningsvis sitter 1'an på rätt ställe... Lyft av locket o kolla hur rotorn snurrar när den går på startmotorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...