Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
VictorS

Varvtalsmätare ger för höga värden

Rekommendera Poster

Hej,

Jag köpte en Winga 30 förra året med en Penta MD32 på 106hk. Vid sjösättningen upptäckte jag att varvtalsmätaren visade konstiga värden. Vid tomgång visades 1200rpm (ska vara runt 600) och vid max varvtal slås mätaren i botten, alltså mer än 5000 rpm (ska vara max 4000). 

 

Signalen till mätaren kommer inte från generatorn utan det sitter en separat varvtalsgivare på motorn. Jag har mätt både resistansen och spänningen på givaren vilket verkar stämma då spänningen ökar när jag gasar. Har även mätt på kablarna och det finns ingen indikering på att det skulle vara något avbrott i dessa.

 

Det jag tycker är lite konstigt är att mätarhuset visar värden som inte stämmer, det hade varit enklare att felsöka vart felet är ifall mätaren hade varit helt död. Jag undrar om det är någon som har varit med om något liknande? Tänkte jag skulle köpa en ny varvtalsmätare på Biltema eller liknande, men eftersom att signalen inte tas från generatorn verkar det som jag behöver en precis likadan som jag har nu. 

 

Hoppas någon kan hjälpa mig 🙂

//Victor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

De flesta varvräknare jag kommit i kontakt med har kalibreringsmöjligheter men har det fungerat förr så borde det inte behövas.

 

I ditt ställe hade jag börjat med att dra en (två) parallella kablar från givaren i blocket till varvräknaren för att se om det beror på dålig kontakt/kabel någonstans. 

 

/Christian

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minutes ago, MrMe said:

Hej,

 

De flesta varvräknare jag kommit i kontakt med har kalibreringsmöjligheter men har det fungerat förr så borde det inte behövas.

 

I ditt ställe hade jag börjat med att dra en (två) parallella kablar från givaren i blocket till varvräknaren för att se om det beror på dålig kontakt/kabel någonstans. 

 

/Christian

Har försökt se om den att går att kalibrera men har inte kommit fram till något svar... Bifogar en bild på mätaren ifall någon vet om den går att kalibrera

 

Jag får testa med nya kablar och se ifall det blir någon skillnad.

 

/Victor 

VDOmätare.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...