Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Annain

Rigglängd Flipper 630 OC

Rekommendera Poster

Hej! Funderar på att skaffa större motor till vår 630 OC. Vi har hittat en med rigglängd XL. Men vilken längd ska det vara till vår båt? Försökte mäta akterspegeln men det var lite svårt för vi har redan sjösatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

L skall det nog vara. Vad är det för motor nu?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag misstänkte det. Fick akterspegeln till ca 44 cm. Motor nu är en Mercury F115 EFI.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag misstänkte det. Fick akterspegeln till ca 44 cm. Motor nu är en Mercury F115 EFI.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljaren sa nåt om att montera "vertical extension brackets" för att flytta upp propellern. Men är det verkligen stabilt? Då ändras ju tyngdpunkten också t ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns många som labbar med höjderna med t.ex. jackplate även med motorer långt över 150 hk.

Men personligen hade jag nog letat efter en L-motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 150:a är precis lagom för den båten. Att montera en justerbar bracket bakpå är inte alls en dum idé. Det ger dig möjlighet att justera motorn i höjdled utan att behöva ta upp, lossa motorn och flytta den till annat monteringshål. Att kunna justera motorns höjd är klart undervärderat. Det kan ge väldigt mycket i körbarhet och ekonomi att få motorn på rätt höjd. Om man fastmonterar motorn är det mycket få som bryr sig om att ta upp och montera om hela motorn. Det påverkar inte stabiliteten negativt alls. Snarare så ger det ofta mer stabilitet då båten "blir längre".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! Hur menar du med att båten blir "längre"? Och varför ökar det stabiliteten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...