Gå till innehåll
torsdag 15 maj 2025
Sailzman

Fastnat styrningen

Rekommendera Poster

Köptes en motorbåt med ett fel i styrningen. Den har fastnat. Tidigare ägaren säger att den lossnar ibland, men problemet finns kvar. Måste byta kabeln? Den verkar ganska böjd. Vart hittar man såna? Eller byta mot hydraulik är bättre lösningen.

0-3.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker styrningen ser rätt konstig ut på din båt. Kolla runt på andra båtar så ser du nog vad jag menar. Styrvajern brukar vara fäst i det där hålet som sitter mitt fram på motorn och det ser ju ut som om det en gång har suttit någon där.

Ska du byta till hydraulstyrning så mäta noga så att styrningen får plats i motorbrunnen och speciellt i de bägge ändlägena.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessutom ser ju styrkabeln väldigt böjd ut. För att sådana mekaniska styrningar skall funka måste kablarna vara så raka som möjligt och när inte det går,  i så vida böjar det bara går att åstadkomma.

Hydraulstyrning är väldigt bra, men det blir dyrt eftersom ingenting av det du nu har går att använda… jo en sak, ratten är oftast universell och passar till olika typer av styrningar.

Som redan nämnts tar slavxylindern, eller styrcylindern upp mer plats i motorbrunnen, i en del äldre båtar får en sådan inte plats.

Om nu själva delen framför ratten är ok så brukar det räcka med att byta styrkabeln, men inte så sällan är dessa slitna och glappiga.

Sedan när du ändå håller på att meka med detta så passa på att samtidigt byta ut reglagekablarna till gas och växel, inte heller sådana är outslitliga.

I båda fallen med styrkabel och reglagekablar så mät de gamla, eller hellre mät ut hur långa dom skall vara. Det finns kablar i många olika längder, i fem- eller tiocentimetersintervall.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...