Gå till innehåll
lördag 30 augusti 2025
Gäst Jan

Mercury 50hk går inte på alla cyl...

Rekommendera Poster

Gäst Jan

Har en Mercury 50hk från någon gång i mitten på 80-talet. Problemet är att den nu verkar gå endast på två cylindrar, möjligen tre. Motorn är fyrcylindrig. Har bytt boxen men ingen skillnad. Vad kan vara fel? Finns det något typiskt fel på denna modell som kan orsaka detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla alla kablar till tändstiften! Kolla oxå att kablarna sitter på rätt tändstift! Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury 50:an är kända för att paja på en av cylindrarna. Är en av cylindrarna alltid går varm. Beror väldigt mycket på att den inte har någon termostat. Och att då folk inte varmkör den noga innan start. Så ta du ett kompprov. Eller kika på stiften. Är nåt av dom grått. Däå är det läck nånstans. Finns ju inget topplock menn kan rosta inuti ändå. Gammal motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst henke

hade precis samma fel, berodde på att kolvringarna på en utav cylindrarna hade förstörts , blev därmed ingen komp på den cylindern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu märkt att jag saknar gnista på tredje cylindern uppifrån. Har bytt stift, tändkabel, tändspole och kablarna mellen boxen och spolen. En dag började motorn plötsligt att gå på alla cylindrar, men efter en par dagar var felet tillbaka. Var kan felet sitta???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst dane

Om du konsterat att du har gnista på alla fyra läs nedan:

Det som förmodligen har hänt är att kylplåten/skölden som sitter vid utblåsen rostat sönder. Det behövs ingen stor spricka. Vatten har sedan gått in i en eller båda av de nedre cylindrarna. Detta märks inte vid höga varv samt när motorn blir varm. Men iom att vatten letar sig in så smörjer det dåligt och efter en tids körning så havererar någon cylinder. Detta händer även om motorn endast varit körd i sötvatten. Det sitter även packboxar i botten på motorn där drivaxeln går ut men det troligaste är det jag beskriver ovan. Det GÅR att lossa sidoplåten utan att lyfta hela motorn för att kontatera läckage. Däremot krävs bra verktyg samt att du hänger ner nedre motorkåpan för att komma åt alla skruvar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...