Gå till innehåll
måndag 12 januari 2026
Gäst Lanzar2

Finnark 455r akterspegel

Rekommendera Poster

Gäst Lanzar2

Jag har en Finnark 455r med en 20hk snurra på. Båten är rekommenderad för 20hk-40hk, och jag tänkte nu byta till en 40hk. Problemet ät att jag tycker att akterspegeln verkar mjuk. Den ger efter vid kraftiga gaspådrag och svajar när jag rycker i motorn. Är detta normalt eller behöver den förstärkas före motorbytet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Finnark 455r med en 20hk snurra på. Båten är rekommenderad för 20hk-40hk, och jag tänkte nu byta till en 40hk. Problemet ät att jag tycker att akterspegeln verkar mjuk. Den ger efter vid kraftiga gaspådrag och svajar när jag rycker i motorn. Är detta normalt eller behöver den förstärkas före motorbytet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessa äldre båtar oavsett märke. Hade dom flesta alldeles för svag akterspegel. Är nästan kutym att man får förstärka upp dom. Har gjort det på ett gäng äldre båtar. En akterspegel ska inte gå att rubba. Då är den riktig. Så du får lägga ner jobb att stärka den. Beror på hur den är konstruerad. Jag antingen plastar upp den. Förstärker med saltvattensbeständig aluminium på båda sidor ( om det går). Och som vanligt med marinplyfa bak. Rostfria bultar såklart med brickor och låsmuttrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...