Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
vindsurfaren

Bygga utombordare och diskussion om val av batterier och solceller

Rekommendera Poster

Har börjat intressera mig mer för elektriska utombordare och köpte en Flipper 420 för några veckor sen som jag förra veckan montera en 55 lbs Minn Kota. Tyvärr tycker familjen att den med sina toppfart på 5 km/h är för sakta, så nu börjar jag titta på att bygga mig en egen utombordare med en liten budget. Målet är en lösning som går i 5-6knop/10 km/h

 

Tanken jag har just nu är att konvertera en gammal 2-takts utombordare till el-drift.

- Liknande det som görs i denna video: 

 

 

Jag tittar på att använda en elmotor från Amazon, t.ex. denna: https://www.amazon.se/dp/B088D6C1XD/?coliid=I1U6NVYWXH5TCF&colid=1SG1VL3QCBIU2&psc=0&ref_=lv_ov_lig_dp_it

 

Då den är 48 volt så behöver jag även batterier för det, men då jag inte vill ha 4 st fullstora bilbatterier så är första frågan till forumet?

Har ni tips på batterier som jag kan köpa men som är mindre i storlek?

- Skulle totalt vilja ha runt 120 Ah.

- Förslag på batteri: https://www.amazon.se/Electronicx-grästraktor-åkgräsklippare-startbatteri-gräsklippare/dp/B084WSJK6M/ref=sr_1_6?crid=ST7TGM6VFTB3&keywords=batteri%2B12%2Bvolt%2B30%2Bah&qid=1659981942&sprefix=batteri%2B2012%2B20volt%2B2030%2B20ah%2Caps%2C84&sr=8-6&th=1

 

Min andra fråga:

Skulle även vilja ha 1-2 st 100w solceller som jag tänkt montera på en ställning på båten, behöver jag få en laddningsregulator som klarar 48v?

 

Min tredje fråga:

Något tips på laddare för att ladda dessa batterier med vanlig landström?

 

I videon ovan så använder han en elmotor med spec: 72 volts, 3000 watt.  Om jag skulle satsa på en sådan motor måste jag då försöka hitta en laddare och laddningsregulator som klarar 72 volt?

  

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...