Jump to content
Wednesday 17 August 2022
Fredric_sthlm

Glappande instrument KAD42

Recommended Posts

Jag har dubbla KAD42:or och mina instrument lever djĂ€vulen👿

PÄ styrbords maskin upplever jag att vÀrdena efter en stunds körning gÄr ner pÄ sÄvÀl Volt-, Oljetryck och temp. Kommer alltid efter en stund som sagt.

PÄ babords maskin lÀgger instrumenten av efter en stunds körning, alltsÄ Volt-, Oljetryck, temp samt trimgivarinstrument. SlÄr jag av maskinen och startar igen sÄ poppar dom igÄng igen.

Har kollat sÄ kontakterna sitter i ordentligt i boxarna pÄ motorerna.

Ngn som har ngt konkret tips att testa. KÀnns ju absurt att bÀgge uppsÀttningarna som ju Àr separerade  med separata batterier strular.

67794510981__5658A039-8C2B-4EC2-BCBC-6140A47D3B88.jpeg

Jaha.. jag hade ju förstĂ„s föreslagit de dĂ€r runda multikontakterna pĂ„ de svarta boxarna
. 
För övrigt finns det likadana kontakter pĂ„ stammen strax under instrumenttavlorna, och om det Ă€r lĂ„ng vĂ„g dĂ€rifrĂ„n till motorerna finns det fler sĂ„dana om kabelstammen Àr förlĂ€ngd, om du har flybridge finns det Y-kopplingar pĂ„ dessa kabelstammar som kanske kan vara glappiga

Kanske kan litet elektronikspray i dessa kontakter vara bra.

MEN jag hade nog försökt att se till att bÄda instrumenttavlorna fick en ny minusanslutning, leta upp den gemensamma minuskabeln under instrumenten, det kan rÀcka att skarva minus instrumentbelysningen och dra en kabel dÀrifrÄn till en bra och sÀker minusplint. Prova pÄ en instrumenttavla i taget sÄ ser du om detta har nÄgon effekt, klipp inte av nÄgon originalkabel, utan tÀnk dig att dra en ny minuskabel parallellt med den ursprungliga.

22 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jaha.. jag hade ju förstĂ„s föreslagit de dĂ€r runda multikontakterna pĂ„ de svarta boxarna
. 
För övrigt finns det likadana kontakter pĂ„ stammen strax under instrumenttavlorna, och om det Ă€r lĂ„ng vĂ„g dĂ€rifrĂ„n till motorerna finns det fler sĂ„dana om kabelstammen Àr förlĂ€ngd, om du har flybridge finns det Y-kopplingar pĂ„ dessa kabelstammar som kanske kan vara glappiga

Kanske kan litet elektronikspray i dessa kontakter vara bra.

MEN jag hade nog försökt att se till att bÄda instrumenttavlorna fick en ny minusanslutning, leta upp den gemensamma minuskabeln under instrumenten, det kan rÀcka att skarva minus instrumentbelysningen och dra en kabel dÀrifrÄn till en bra och sÀker minusplint. Prova pÄ en instrumenttavla i taget sÄ ser du om detta har nÄgon effekt, klipp inte av nÄgon originalkabel, utan tÀnk dig att dra en ny minuskabel parallellt med den ursprungliga.

Tack! Ja minusanslutningen kĂ€nns ju som spöket i detta problem, SĂ„ det ÄR alltsĂ„ en gemensam minus för bĂ€gge kabelstammarna? Ska testa att dra fram en frisk minuskoppling🙏

• Like 1

3 timmar sedan skrev Fredric_sthlm:

Tack! Ja minusanslutningen kĂ€nns ju som spöket i detta problem, SĂ„ det ÄR alltsĂ„ en gemensam minus för bĂ€gge kabelstammarna? Ska testa att dra fram en frisk minuskoppling🙏

Ja gör det, det kan ju iallafall inte bli sÀmre!

Det Àr sÀkert en minusledare i varje kabelstam.

7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det Àr sÀkert en minusledare i varje kabelstam.

Var nere och drog igÄng maskinerna idag och nÀstan direkt lade BB instrument av helt. Drog isÀr kontaktstycket bakom panelen och körde kontaktspray och gick upp och kollade och hör och hÀpna, dim var igÄng. Stack sedan ut och körde och SB maskins instrument tycks pÄverkas sv varvtalet. FrÄn drygt 2000 varv gÄr vÀrdena ner pÄ volt och oljetryck. 
Hann inte leka med en adderad minusledare idag men blir spÀnnande att se om det ksn vara det, men blir inte klok pÄ att vördena gÄr ner vid högre varvtal.

• Like 1