zombocom 0 Postad 11 Juni , 2022 Hej! Andra säsongs ägare av en Ryds 480rsi här, när jag började iordningställa båten inför sommaren märker jag att styrningen är helt stop i. kan inte alla tekniska båttermer så ursäkta men jag tog av muttern vid styrstaget från kabeln för att koppla loss utombordaren och den i sig gick att röra på. Vilket fick mig att spekulera om att själva styrstången kanske hade rostat fast. jag kopplade sedan loss vajern på andra sidan motorn vilket oxå gick bra och nu får jag rörelse på ratten åt ena hållet men åt andra hållet är det helt fast har någon ett tips på hur jag kan få loss stången, kan man använda våld? Eller på annat sätt lossa den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 605 Postad 11 Juni , 2022 Sätt en skruvmejsel i hålet i styrkabelns ände, och prova att vrida på den. Ta bort gummitätningen vid motorn och spraya 5-56 eller WD40 från både hållen. Har du tur får du loss kabeländen, och kan smöra upp den ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zombocom 0 Postad 11 Juni , 2022 18 minutes ago, Rollen said: Sätt en skruvmejsel i hålet i styrkabelns ände, och prova att vrida på den. Ta bort gummitätningen vid motorn och spraya 5-56 eller WD40 från både hållen. Har du tur får du loss kabeländen, och kan smöra upp den ordentligt. Tack! Jag fick loss den ganska enkelt med hjälp av mejseln. Vad tycker du jag skall ha för fett? Funkar Biltemas marine fett, eller skall jag satsa på nått dyrare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 4 033 Postad 11 Juni , 2022 Tror du först behöver något mer flytande som penetrerar ordentligt, finns fett på spray. Sedan kan du torka torrt så gott det går och fetta in. Vilket fett man använder spelar mindre roll. Observera att spray typ 5-56 inte är långsiktigt smörjande utan i första hand lösande. Många tror att man kan använda det som en universal spray till allt (även de själva, CRC/5-56 också). Men det löser som sagt fett, och efter en tid blir det istället kliniskt rent från smörjmedel. En av huvudbeståndsdelarna är lacknafta. Så använd inte 5-56 för att smörja utan försök däremot få det så rent från 5-56 som möjligt innan du smörjer upp det (WD-40 är här aningen bättre, men inte optimal). Men som allmän "rostlösare" när saker fastnat är den helt ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser