Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Batpeter

Ha nyare motorbåt i havet året om

Rekommendera Poster

Hej 

Tittar på en 10m båt med en Volvo Penta D3 från 2018. Jag har ingen tidigare erfarenhet av inombordare. 

Jag vill helst låta båten vara i vattnet hela året och eventuellt kunna bruka den regelbundet under höst/vinter/vår, men främst ha den i för att kunna övernatta i båten i hamn även om vintern. Skulle vara tacksam om ni med erfarenhet och kunskap skulle vilja hjälpa mig att besvara ett par frågor.

1. Spontan tanke att ha en båt med Volvo Penta D3 i Öresund året om?
2. Hur kommer slitaget på motor och andra system påverkas av kylan och att ligga i under vintern? 
3. Om jag vill bruka den under vintern, finns det enkel metod att konservera motorn på nytt eller alternativa metoder?
4. Era starkaste argument emot att låta den ligga i sjön
5. Era starkaste argument för att låta den ligga i sjön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Varför inte ?

2. Inget speciellt extra, men du måste ju se till att det inte fryser - se nedan.

3. Alternativ metod: ha ett värmeelement i motorrummet. Ett par hundra W och termostat på +5°. Kombinera med ett GSM-baserat larm (med batteribackup) som SMS:ar om tempen sjunker eller det blir strömavbrott. Om du fortfarande vill ha toa och vattensystem igång behöver du hålla frostfritt i resten av båten också.

4. Om du inte har tillgång till el så blir det svårt, om du tänker kunna ha den igång. Med el kan du ha en visp under båten också, för att hålla det frysfritt kring propellergenomföring m.m.

5. Du slipper ju ordna uppläggningsplats på land.... 😉

 

Säkert andra som har mer uttömmande svar. Kunde vara bra att veta vad det är för båt också

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...