Gå till innehåll
fredag 16 maj 2025
Gäst Roland Nygren

Ingen diesel till spridarna VP MD21

Rekommendera Poster

Gäst Roland Nygren

Hej, Före sommaren fick jag topplockspackningen bytt. Efter bytet när vi skulle starta motorn första ggn,var vi tvungna att avlufta hela vägen från matarpump och upp till spridarna, då startade den. Efter att ha kört båten ett antal ggr började den bli svår att starta. Man var tvungen att avlufta sista biten från insprutningspumpen till spridarna för att den skulle gå. Jag upplever att det har blivit värre och värre förvarje gång. Jag uppfattar det som att matarpumpen är OK, eftersom det spruta diesel när man lättar på luftningsskruvarna på insprutningspumpen, däremot kommer det diesel bara ur ett av de fyra rören till spridarna trots att jag kört startmotorn med bortkopplade spridare minst 10ggr (max 10sek/ggn). Är det insprutningspumpen som felar eller finns det något annat somdet kan vara? Jag läste annat inlägg om att stoppen fastnat inne i pumpen. Hur kollar man det? Kan man skruva av insprutningspumpen utan att ställa till det för sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!! Hmm, detta med insprutningspumpar som bråkar är ju inte det lättaste!! Mitt förslag är att du plockar dän pumpen och tar den till en diesel service för översyn, märk upp huset på pumpen med ett motsvarande märke på blocket. då får du en grovinställning vid montering igen. Detta med att plocka isär pumpen om man inte har rätt verktyg och kunskap kan vara svårt. Man måste också ha rätt rent så det inte kommer in det minsta smuts i pumpen för då kommer det att bli problem igen... Annars om det finns en inspektions lucka på pumpen eller något stort hål som du får in ett finger i och kan känna så reglerstången löper jätte lätt så ser du ju om det är den som felar, om det skulle vara den så är det bara att försöka lirka upp den med 5.56 odyl. Kolla också om det är separat olja i pumpen eller om det samkörs med motoroljan, annars ska det vara motorolja i pumpen. Om det inte finns olja i pumpen så skär den till slut!! För om det är egen olja i pumpen så blandar den sig med diesel med tiden och blir som vatten med dåliga smörjegenskaper som följd.. Lycka till!! // Morgan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Roland Nygren

Jag ringde en firma som provar och renoverar diesel-pumpar och fick följande tips. Börja med att rengöra tanken och se till att endast ren diesel finns i systemet! För att se om man kan få insprutningspumpen att gå bättre kan man tillfälligt koppla in en dunk som man vet är ren med ren diesel och lite två-taktsolja. Om detta lyckas ska man innan man kopplar in riktiga tanken naturligtvis veta att det är rent i tank, ledningar och vattenavskiljare. Om det inte lyckas får man demontera pumpen. Det kan finnas markeringar på motorn och pumpen samt kuggarna. Annars får man måla el slå körnslag på kuggarna som går i varandra och måla el slå körnslag i motor och pump så att man ser hur pumpen ska sitta vid återmontering. När man är säker på att man kommer att kunna montera tillbaka den rätt tar man loss den och lämnar in den på provning (alt köper man en renoverad pump ca 8000-10000). Exempel på kostnad för provkörning är 3000-4000:- inkl moms. Ev. renovering går på minst lika mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående om att du ska ta och testa med 2-takts olja för det kan lösa upp det som kärvar i pumpen men i ditt fall så tror jag att du skulle ha hällt i 2-takts oljan redan förra året då motorn redan gick, för då hade du bäst flöde genom pumpen. Men idag när dieseln är så torr så är det inte fel att tillsätta 2-takts olja för att göra den fetare och slippa renoveringskostanader runt 8-10000 kr. Hoppas att det löser sig för dig. // Morgan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst H-G Rohden

Hej Roland! maila mig på hans-gunnar.rohden@telia.com så kan jag hjälpa dig! bifoga gärna ditt telno Mobilno! Mvh H-G rohden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...